• شنبه ۲۱ فروردین ماه، ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 951-4180-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

آيت‌الله ايماني در ديدار با هنرمندان:

هنر الهي پيشرو و پيش‌برنده است

نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز با تبيين تفاوت‌هاي هنر الهي و هنر شيطاني، اين دو را مانند حق و باطل در تقابل دانست و تصريح كرد كه هنر الهي هم پيش‌رو است و هم پيش‌برنده.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، آيت الله اسدالله ايماني در ديدار با اعضاي ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامي و جمعي از هنرمندان استان فارس، با تقسيم‌بندي هنر به دو قسمت الهي و شيطاني، گفت: این تقسیم‌بندي مربوط به امروز نبوده و نیست و از آغاز خلقت و آفرینش و زندگی اجتماعی انسان، هنر به دو شکل فوق خود را نشان داده است.

وی افزود: هنر شیطانی به صراحت قرآن مجید در خدمت ناهنجاری‌ها و نازیبایی‌ها است، کار شیطان و هنرمندی او ارائه زشتی‌ها، نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌ها و جامعه را به آن سمت و سو سوق دادن است.

نماینده ولی فقیه در فارس، در تبین شاخصه هنر الهی، گفت: در نقطه مقابل هنر شیطانی، هنر الهی قرار دارد که انبیا بزرگ مبلّغ و مجری آن در طول حیات خویش بودند و در این دوران شاگردان شایسته‌ای را پرورش داده و تربیت کردند که پا به پای زمان تا امروز حرکت می‌کنند.

وی گفت: هنر الهی همان هنر فاخر و هنر متعالی است اما هنر شیطانی در خدمت زشتی‌ها، ماده و طبیعت و بُعد حیوانی وجود انسانی است. انسان از دو بعد الهی و حیوانی شکل گرفته و هنر شیطانی در مسیر حیوانی وجود انسانی قرار دارد. اگر قلم بزند، شعر بگوید و تصویری خلق کند در همان راستا است و به طور کلی همه عرصه‌های هنری را در مسیر بعد حیوانی وجود انسان به کار می‌گیرد.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به تقابلی که بین حق و باطل وجود داشته است، گفت: هنر فاخر و هنر شیطانی هم همین تقابل را دارند. همواره هنر شیطانی توسط نظام استکباری و ثروت اندوزان و زورگویان و صاحبان تزویر دنبال می‌شده و هیچگاه قدرتمندان عالم که قدرت شیطانی داشته‌اند به هنر الهی روی نیاورده‌اند و کار آنها این بوده که انسان را در عرصه حیوانیت نگاه بدارند و از همه امکانات برای درجا زدن انسان‌ها در عرصه حیوانی استفاده کرده و بهره برده‌اند.

امام جمعه شیراز ضمن اشاره به ویژگی‌های هنر الهی، گفت: هنر الهی انسان‌ها را بالا می‌برد، هم خود حرکت می‌کند و هم جامعه را جلو می‌برد، هم پیشرو است و هم پیش برنده. خود امام است و امامت جامعه را هم بر عهده دارد. پیشاپیش جامعه حرکت می‌کند و جامعه را نیز به سمت و سوی صحیح هدایت می‌کند. هدایت به حق، هدایت به زیبایی‌ها و هدایت به ارزش‌ها.

وی با اشاره به تحول عظیم انقلاب اسلامی در کشور گفت: این تحول در ادامه تحولی بود که انبیاء الهی رقم زده بودند، ادامه راه پیامبران بود و طبیعتاً همان هویت، ماهیت، ابزار، راه و مسیر را داشت.

آیت‌الله ایمانی اقزود: انقلاب اسلامی تنها یک حرکت رفرمیستی نبود، حرکتی نبود که ظاهر را آراسته کند و از درون دگرگونی ایجاد نکند. ضمناَ حرکتی وابسته به کشور و مرزهای جغرافیایی نبود. حرکتی نبود که فقط دنبال تغییر نظام و دولتمردان باشد. فقط دنبال شعارها نبود، بلکه حرکتی برای نجات انسان‌ها در سراسر عالم بود، همان حرکتی که انبیا دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به حرکت انبیا در طول تاریخ گفت: موسی برای نجات بنی اسراییل حرکت می‌کند، پیامبر اسلام برای نجات مسلمین قیام می‌کند و انقلاب اسلامی نیز برای نجات مردم در این عصر و زمان به عنوان مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه به بیان نکته ای از امام راحل(ره) پرداخت و گفت: این نکته کمتر توسط گویندگان طرح شده است. امام خمینی(ره) در سخنانشان، وصیت‌نامه‌شان و نامه‌ها و آنچه از ایشان باقی مانده اشاره کرده‌اند " نکند گرفتاری‌های زندگی مادی جامعه، دولتمردان ما را از پرداختن به اهداف بلند انقلاب اسلامی در جهان باز بدارد و آنها را در همین حد محدود کارهای ظاهری و صوری نگاه دارد. 

وی گفت: این انقلاب با آن هدف بلند می‌خواهد از هنر به عنوان ابزاری قوی برای نجات انسان‌ها استفاده کند. این جاست که دیگر باید معنای هنر، معنایی وسیع باشد و همه امکاناتی که در این زمینه برای رشد و بالندگی انسان، مقابله با ستمگران و ایستادگی در مقابل زورگویان لازم است مورد استفاده انقلاب اسلامی قرار گیرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به چنین هنرمندانی نیاز دارد گفت: این که می‌بینیم رهبر معظم انقلاب در سخنان آغاز سال از هنرمندانی نام می‌برد از جمله هنرمند عزیز مرحوم فرج‌الله سلحشور که این روزها ایّام اربعین اوست، نشان آن است که انقلاب اسلامی نیازمند هنرمندانی است که بتوانند اعتلای روح انسانی را نشان بدهند، مبارزه انقلاب در برابر دشمنانش را تقویت کنند و بصیرت لازم در شناخت دشمن را به انسان‌ها بدهند.

وی افزود: در این زمینه مسئله، فقط ایران یا اسلام یا مناطق اسلامی نیست، مسئله مستضعفین و مظلومان عالم است. امام می‌فرمایند تا مظلومی درجهان هست ما در مقابل ظالم ایستاده‌ایم. هر کجا مظلومی می‌بینیم از او دفاع می‌کنیم. البته مذهببه تنهایی برای ما نقش اصلی را ایفا نمی‌کند. همانگونه که از فلسطینیان در بند دفاع می‌کنیم، از شیعیان بحرین نیز دفاع می‌کنیم. تفاوتی در این رابطه نیست. ظلم با انقلاب اسلامی وفق نمی‌یابد و مقاومت، اصل حرکت انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله ایمانی در تبیین قرار گرفتن هنر در خدمت مقاومت و روح پایداری گفت: هنر وقتی چنین باشد در انقلاب اسلامی ارزش پیدا می‌کند. مدت‌ها در دهه 60 و 70 هنرمندانی از بی مهری به هنر سینما گلایه کرده و توجیهاتی داشتند، اما آن هنگام که هنرمندانی متعهد راه افتاده و فضای سینما را با فضای انقلاب اسلامی تطبیق داده و عناصر مقاومت، بصیرت، مبارزه با دشمن و حفظ ارزش‌ها را وارد سینما کردند می‌بینیم سال به سال حضور مردم در سینماها پررونق تر و فروش سینماها بیشتر می‌شود.

وی گفت: اگر هنرمند ما خودش را با ارزش‌های الهی وفق دهد و در مسیر تعالی انسانی گام بردارد به همان اندازه که خوب حرکت می‌کند لبیک مناسب را از مردم دریافت می‌کند و مردم به او پاسخ مناسب می‌دهند. این چنین نیست که ما بخواهیم ضعف و فتور و وابستگی‌های خودمان را چنین تعبیر کنیم که مردم از سینما زده شده‌اند یا از هنر دور شده‌اند و یا قدر هنرمند را نمی‌دانند، طبیعی است مردم ما هر جا کار هنری قابل قبولی را ببینند آن را حفظ کرده و ارج می‌نهند.

امام جمعه شیراز با اشاره به جایگاه حافظ به عنوان یک هنرمند برجسته گفت: حافظ یک هنرمند است که حدود 700 سال از مرگ او می‌گذرد هنوز شیفتگانی از سراسر عالم به دیدار او می‌آیند و خاک مزارش را می‌بوسند و بر اساس آمارها در همین نوروز، بعد از حرم حضرت احمدابن موسی علیه السلام، بیشترین بازدید کننده را آرامگاه وی  پذیرا بوده است. این مسئله نشان دهنده آن است وقتی هنر در خدمت ارزش‌ها قرار گرفت و از خدمت حیوانیت خارج شد، مردم برای آن اعتبار قایل می‌شوند. نقاشی، مجسمه سازی، صنایع دستی، معماری بناهای فاخر و به طور کلی همه هنرها چنین است و ما معتقدیم انقلاب اسلامی به هنر اصیل توجه دقیق دارد. آن را پرورش داده، تربیت کرده و باور می‌کند، هنرمند متعهد را با جان و دل خود بزرگ می‌کند و با اشکال مختلف از مقام و موقعیت آنان یاد می‌کند.

رئیس حوزه هنری فارس و ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در استان نيز ضمن ارائه گزارش از راه‌اندازی این ستاد، گفت: تمام رشته‌های هنر و آنچه به عنوان هنر می‌بینیم جز تسلیم و اعلام سرسپردگی در محضر کبریایی حضرت حق هیچ چیز دیگری نمی‌تواند باشد و هنر آن است که ما در بندگی خویش زیباترین‌ها را ببینیم، بیافرینیم و بشنویم چرا که ما جز برای بندگی حضرت حق به دنیا نیامده‌ایم.

وی افزود: اینگونه است که هنر انقلاب اسلامی که نسبتی مستقیم با ارزش‌های دینی دارد خلق می‌شود و تجلی آن را ما در الگوی هنر انقلاب اسلامی یعنی سید شهدای اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی به روشنی می‌بینیم. او که راه "شدن" را از ناپختگی‌های جوانی تا پختگی‌های فروردین سال پر کشیدنش عاشقانه طی نمود و این راه "شدن" را برای تثبیت آن هدف که هنر انقلاب اسلامی باشد عاشقانه طی کرد، بدون آنکه ذره ای انحراف داشته باشد.

کرم‌اللهی گفت: وی ذره‌ای انحراف نداشت اما این بدان معنا نیست که وی آزمون و خطایی نداشته، وی آزمون و خطا  هم داشت اما به نقطه‌ای رسید که با عبور از مصقل تضادها پرداخت شده و صیقل یافته بیرون آمد و دلنشین‌ترین هنرها که هنر بندگی حضرت حق  بود و زیباترین زیبایی‌ها که همان میل به رهایی و عبور از ظلمت و سیاهی بود را خلق کرده و بر بندگان حضرت حق عرضه کرد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: