• شنبه ۲۴ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 964-1382-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

یادداشت/

هدایت تحصیلی طرحی کارآمد اما نیازمند اصلاح

یک مشاور تحصیلی مدارس و رتبه‌های برتر کنکور اعتقاد دارد که طرح هدایت‌ تحصیلی، کارآمد اما برای تاثیرگذاری بهتر نیازمند اصلاحاتی است .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، محمدعلی شاکری‌زاده در یادداشتی پیرامون طرح هدایت تحصیلی به ابعاد مختلف این طرح پرداخته و اصلاحات مورد نیاز آن را از دیدگاه خود، بیان کرده است .

در این یادداشت که نسخه‌ای از آن برای انتشار در اختیار ایسنا قرار گرفت؛ نکاتی که اصلاح آن به کارآمدتر شدن طرح هدایت تحصیلی منجر می‌شود، ذکر شده است .

محمدعلی شاکری‌زاده در یادداشت خود آورده است؛

انتخاب رشته تحصیلی و شغل از حقوق شهروندی است که هر فرد باید به طور آزادانه و هوشمندانه از آن بهره‌مند شود؛ در این میان جامعه، مدرسه و خانواده از همان سال‌های ابتدایی زندگی باید فرد را در شناخت صحیح استعدادها و میزان اشتیاق و نیازهایش یاری رساند .

هدایت تحصیلی (انتخاب رشته) برای دانش آموزان پایه نهم نسبت به گذشته تغییرات بنیادی و چند جانبه‌ای داشته است؛ در این دگردیسی، هدایت تحصیلی در مجموع شامل ۱۰۰ امتیاز براساس ملاک‌ها و عوامل زیر است؛

•           نظر دانش آموز به میزان ۱۰ درصد با توجه به انتخاب و اولویت بندی وی از بین شاخه‌ها و رشته های تحصیلی مورد نظر در دوره دوم متوسطه

•           نتایج عملکرد تحصیلی به میزان ۳۵ درصد براساس بررسی نمرهای دانش آموزان درهمه درس‌های دوره اول متوسطه٬ با ضرایب اختصاصی هر یک از آنها در رشته‌ها و گروه‌های تحصیلی

•           نتایج آزمون‌های مشاوره ای به میزان ۳۰ درصد برگرفته از نتایج آزمون های استعداد ٬ رغبت ٬ شخصیت و ارزش های تحصیلی  شغلی دانش آموزان

•           نظر معلم ها به میزان ۱۰ درصد، با توجه به نظر معلم های همه درس های دوره اول متوسطه در تعیین اولویت های انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان

•           نظر والدین به میزان ۵ درصد

•           نظر مشاور به میزان ۱۰ درصد با بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه ٬ نتایج آزمون ها ٬ نتایج عملکرد تحصیلی ٬ مصاحبه و مشاوره با دانش آموزان و والدین آنان .

همانطور که مشاهده می شود طرح بسیار پخته تر از گذشته شده اما در این بین در اجرای موارد ذکر شده چالش ها و مشکلاتی  نیز قابل بررسی است .

دانش آموز برای آزمون مشاوره‌ای باید به 319 سئوال استعداد و توانایی و 255 سوال رغبت پاسخ دهد، در نگاه خوش بینانه می‌توان گفت که باتوجه به تعداد زیاد سئوالات به همه سطوح و لایه‌ای روان شناختی دانش آموز در شناخت از خود اشاره می شود و این آزمون می تواند چراغ راه دانش آموز در راه این انتخاب سرنوشت ساز باشد .

اما باتوجه به فرصت دو هفته‌ای که امسال برای این آزمون در نظر گرفته شد تعداد و بعضاً نوع سئوالات طرح شده خارج از حوصله دانش آموزان بود که این امر باعث عدم پاسخگویی پایا و صحیح از سوی دانش آموزان می شد؛  البته بعدها چندین بار این زمان تمدید شد ولی قابل جبران نبود، به نظر می‌رسد اگر آزمون‌ها در طول سال توزیع و به طور متوالی و متمادی از اول سال تحصیلی به صورت آزمون‌های دوماهه با تعداد سوالات حدوداً 40 تا 60 تایی با محوریت موضوعات مشخص  تدوین شود باعث می‌شود نظر دانش آموز را بیشتر به خود معطوف کند و راندمان بهتری خواهد داشت .

از سوی دیگر برای اعمال نظر دانش آموز، ولی، مشاور، معلم  همگی یک سایت مرکزی در نطر گرفته شده است  که این خود از حیث حائز بودن سیستم یکپارچه هدایت تحصیلی حسن به شمار می رود اما عدم جوابگویی پرتال ورودی سایت در پی تعداد زیاد مراجعین باعث مزاحمت های برای کاربران گشته بود که خود جای بررسی و رفع ایراد از حیث زمانبندی و ارتقا کیفیت سایت دارد .

از کرانه‌ی دیگر امروزه برنامه ریزی مشارکتی از بهترین انواع برنامه ریزی به شمار می رود، مطلوب است مسئولین امر به جای برنامه ریزی از بالا به پایین در زمینه هدایت تحصیلی با تشکیل کارگروه‌ها و جلسات تخصصی نظرات مشاورین و کارشناسانی که خود در مدارس در سطح شهر و نواحی در نقاط مختلف کشور با دانش آموزان و خانواده‌ها  در ارتباط می باشند را جویا شوند تا به دید همه جانبه در زمینه نقاط قوت و ضعف طرح پی برند. اینچنین هم باعث قوام یافتن طرح و هم افزایش حس تعلق مشاورین را در اجرای طرح در پی خواهد داشت .

در مجموع می‌توان گفت هدایت دانش آموزان در جهت انتخاب شغل و رشته تحصیلی طرحی است که نباید معطوف به سال نهم باشد و از همان سال های ابتدای تحصیل می بایست در جهت آگاهی بخشیدن صحیح و نه صرفاً متکی به نوع دیدگاه عوام تلاش شود .

حتما  شما هم برای دریافت نوبت از یک تعمیرکار حاذق به زحمت افتاده‌اید، امروزه همگی شاهد این هستیم که پرستیژ و سطح درآمد دیگر فقط در گرو تحصیلات در دانشگاه و رشته خاصی نیست  و فرد متخصص در هر شغل و حرفه می‌تواند رفاه اقتصادی و اجتماعی خوبی داشته باشد که در این میان باید آگاهی بخشی لازم به دانش آموزان و خانواده‌ها  در این زمینه از طریق مدرسه و رسانه هایی از قبیل صدا و سیما داده شود چرا که با هر سطح استعداد و توان شاهد سونامی هجوم به سمت رشته تجربی به امید دستیابی به رشته های کم ظرفیت و سخت گروه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستیم و تنها به صورت تخمینی 1.7 درصد متقاضیان گروه تجربی به این آرزو دست می یابند و بقیه ناخواسته جذب مشاغلی می شوند که شاید اصلاً استعدادی در این زمینه ندارند و در مقابل هنرستان‌ها و مراکز فنی حرفه‌ای که بستر  بسیار مساعد تربیت و آموزش افراد متخصص و کارآفرین می باشد با کمبود دانش آموز مواجه می باشند .

در این بین نباید از برنامه‌های بیست ساله چشم انداز توسعه کشور غافل شد چرا که نیاز کشور را به تعداد و تنوع رشته‌های مختلف در اقلیم ها و گستره جغرافیایی کشور  مشخص می کند و به نوعی خط دهی کلان به شمار می رود که باید از سوی مقامات کشوری مرتبط در هدایت صحیح  آموزش کشور توجه شود .


انتهای پیام