• یکشنبه ۵ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 966-673-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

نماينده مردم شيراز در مجلس:

فارس از نبود تعامل بين نمايندگان و استاندار لطمه ديد/
مجلس چك سفيد امضاء به دولت نداده است

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي اعتقاد دارد كه فارس از نبود تعامل مناسب بين مجموعه نمايندگان استان و استاندار، لطمه ديده است و براي رفع كاستي‌ها و جبران عقب‌ماندگي‌ها بايد تعامل و هم‌افزايي لازم بين اين دو مجموعه ايجاد و تقويت شود.

به گزارش ايسنا منطقه فارس، فرج‌الله رجبي ظهر يكشنبه 5 شهريور در جمع خبرنگاران با تصريح اينكه استاندار و نمايندگان استان در مجلس هر كدام تلاش‌هايي را براي طرح مطالبات استان و جبران عقب‌ماندگي‌ها انجام داده‌اند، گفت: آنچه به عنوان يك ارتباط بايسته و هم‌افزا مد نظر بوده، در اين مدت حاصل نشده است.

وي با تاكيد براينكه بايد در خصوص آمارهايي كه ارائه مي‌شود، دقت نظر داشت، گفت: در موضوع سرمايه‌گذاري و طرح‌هاي ارائه شده براي سرمايه‌گذاري بايد توجه داشت كه ارائه و تاييد طرح‌ها يك نكته و تحقق و اجرايي شدن آنها نكته‌اي ديگر است؛ اينكه زمينه براي تاييد بسياري طرح‌هاي سرمايه‌گذاري فراهم شده جاي قدرداني دارد اما اينكه طرحي محقق و اجرايي شود، نياز به زمان دارد.

رجبي اعتقاد دارد در بسياري از طرح‌هاي اجرايي و فعال يا تكميل شده در استان فارس مساعي نمايندگان مجلس هم تاثيرگذار بوده است و بايد متوجه اين تلاش‌ها و تاثيرگذاري‌ها بود.

وي با يادآوري اينكه از ظرفيت نمايندگان فارس به‌خوبي بهره برده نشده است،‌ گفت: ساير استان‌ها از ظرفيت كميسيون عمران كه رياست آن را نماينده مردم جهرم عهده دار است بيشتر بهرمند شده و استفاده كرده‌اند.

رجبي در عين‌حال تاكيد كرد كه دنبال مقصر نبوده و نيست، شايد علت نبود تعامل مناسب نمايندگان باشند اما به‌دنبال طرح موضوع براي رفع خلاء‌ تعامل و هم‌افزايي بوده است.

نماينده مردم شيراز در مجلس با تصريح اينكه آقاي افشاني هم‌اكنون استاندار فارس بوده و در مسئوليت خود مستقر است، گفت: به هيچ عنوان نبايد در مديريت استان تزلزل ايجاد كرد؛ اگر قرار شد ايشان در سمت ديگري خدمت خود را ادامه دهند به حتم در موضوع استاندار فارس همه نمايندگان صاحب‌نظر هستند.

رجبي آنچه در نماز جمعه اخير شيراز براي استاندار فارس حادث شد و سخنراني او بر هم خورد را محكوم و اضافه كرد: فكر كنم همه بايد بدانيم اگر شان حاكميت شكسته شود تفاوتي نمي‌كند چه جناحي مسئوليت داشته باشد؛ استاندار مقام رسمي دولت محسوب مي‌‌شود و حضور در نماز جمعه بايد مديريت شود؛ اگر تريبون نماز جمعه محل ارائه گزارش عملكرد دولت نباشد،‌ كدام تريبون را بايد به آن اختصاص داد.

او گفت: اگر فضا آماده باشد ما نيز به عنوان نمايندگان مردم در مجلس حاضريم با حضور در نماز جمعه و از محل تريبون نمازجمعه به مردم گزارش عملكرد بدهيم.

رجبي همچنين در خصوص اختلاف نظر با وزير راه و شهرسازي در جايگاه رئيس سازمان نظام مهندسي كشور نيز گفت: نگاهي در سطح نظام مهندسي ايجاد شده بود مبني بر اينكه رويكرد وزارت راه و شهرسازي تقويت جايگاه نظام مهندسي نيست؛ مطرح شدن آئين‌نامه كنترل ساختمان اين احساس را ايجاد كرد كه با وضعيت كنوني مهندسان تعارضي در آئين نامه وجود دارد.

|

او با بيان اينكه مهندسان در اين سال‌ها از بي‌رونقي بازار مسكن و ساخت و ساز بيشترين ضرر را كرده‌اند، گفت: با توجه به اينكه آئين‌نامه ياد شده بر تشديد موضوع تاثيرگذار است، به‌‌عنوان رئيس سازمان نظام مهندسي به بحث ورود كردم و مواردي را با تشكيل جلساتي مشترك مورد بازبيني قرار داديم؛ اعتقاد داريم كه اگر مطابق با نسخه آخر مد نظر در جلسه مشترك، آئين‌نامه به كميته زيربنايي و دولت ارائه شود، 80 – 90 درصد ماجرا حل خواهد شد.

رجبي در خصوص ندادن راي اعتماد از سوي مجلس به وزير پيشنهادي نيرو نيز گفت: بيش از 140 نفر به عنوان موافق وزير پيشنهادي نيرو نام نويسي كرده بودند اما فكر مي‌كنم مجموعه آقاي بي‌طرف و دوستانشان نتوانستند آنگونه كه بايد از برنامه‌هايشان دفاع كنند و همين باعث ريزش آراي موافق شد.

او تصريح كرد: اينكه گفته مي‌شود راي نياوردن آقاي بي‌طرف ناشي از ضعف فراكسيون اميد بوده، صحيح نيست؛ در بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي و دادن راي به آنان به‌عنوان نماينده تمام مردم عمل مي‌كنيم و نه يك فراكسيون خاص.

رجبي اعتقاد دارد كه مجموعه آراي داده شده به وزاري پيشنهادي رئيس جمهور در اين دوره نقطه قوت مجلس بوده و اينكه نبايد فرآيند راي اعتماد را به يك جلسه علني خلاصه كرد؛ راي نمايندگان به وزرا از قبل آماده نبوده كه با فشار دادن يك دكمه آن را ابراز كنند؛ تغيير آراي آقاي آخوندي هم يك عمل رياضي ساده بود.

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با تصريح اينكه مجلس چك سفيد امضا به دولت نداده است، گفت: نمايندگان فارس نيز در خصوص عقب‌ماندگي‌هاي اين استان در بخش‌هاي مختلف مطالباتي را داشتند كه با وزراي مختلف پيشنهادي مطرح كرده و قطعا اين مطالبات را در زمان كار دولت دوازدهم دنبال خواهند كرد.

رجبي با اشاره به آغاز به‌كار شوراها در كشور، گفت: اعتقاد دارم كه شوراي پنجم شيراز ابتدا بايد مشخص كند كه مي‌خواهد شهر را اداره و نظارت كند يا شهرداري را، اگر قرار است شهر اداره شود بايد همه مجموعه‌ها ديده و زمينه تعامل مناسب براي توسعه متوازن را فراهم كند.

او گفت: معتقد هستم اگر به صورت تخصصي به شهرداري نگاه كنيم، عملكرد شهرداري شيراز در سال‌هاي اخير و در حوزه‌ عمراني و پل‌سازي و ايجاد فضاهاي گردشگري و تفريحي موفق بوده، اما اين سئوال مطرح است كه مسائل عمراني چند درصد از وظايف شهرداري را تشكيل مي‌دهد؟

رجبي با بيان اينكه حوزه عمران، حداكثر 40 درصد از وظايف شهرداري‌ها است، گفت: اگر شهرداري در عملكرد عمراني موفق بود نمي‌توان او را شهرداري كاملا موفق ارزيابي كرد؛ امروز هم توصيه و تاكيد ما رسيدگي به حاشيه‌هاي شيراز است؛ اگر بخشي از هزينه انجام شده براي بعضي پروژه‌هاي كلان عمراني در حاشيه شهر هزينه شده بود، بخش اعظمي از مشكلات وجود نداشت.

او تصريح كرد: حاشيه‌هاي شهر هم بايد به لحاظ كيفيت زندگي، بهداشت، سلامت و عمران، در حد متن شهر باشد؛ در مباحث عمراني طي سال‌هاي اخير به حدي كار شد كه چشم شهروندان پر شود، حال بايد با رسيدگي به ساير بخش‌هاي وظايف شهرداري به روح شهر نيز توجه داشته باشيم.

رجبي مسائل فرهنگي و اجتماعي را يكي از مهمترين اولويت‌ها در وظايف شهرداري‌ها برشمرد و گفت: شيراز بايد خود را در تراز يك شهر فرهنگي جهاني ارتقاء بخشد و معرفي كند.

او اصلاح ساختار اداري شهرداري شيراز را يك ضرورت دانست و گفت: طي 5 سال گذشته قريب به 5 هزار نفر به پرسنل شهرداري اضافه شده است.

رجبي يكي از انتظارات را تدوين نظام‌نامه‌اي خوانا در زمينه سرمايه‌گذاري براي رونق اين بخش دانست و تاكيد كرد: شهرداري شيراز را دروازه ورود سرمايه‌گذار و سرمايه‌گذاري به شيراز و حتي استان فارس مي‌دانيم؛ قطعا تعامل نمايندگان در آينده با شورا و شهرداري شيراز متناسب با درخواست نمايندگان شورا و شهردار خواهد بود.

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينكه ارتباط خوبي با مديرعامل سازمان قطار شهري شيراز دارد، گفت: تلاش كردم در پيگيري مسائل مترو همراه با مجموعه مديريتي اين سازمان تعاملي مناسب داشته باشيم.

او پيگيري مسئله سد تنگ سرخ را يكي ديگر از اقدامات خود بيان و اضافه كرد: در مورد سد تنگ سرخ محيط زيست بايد سئوالات خود را به شكل روشن و صريح مطرح مي‌كرد و شهرداري و شورا هم پاسخ مي‌دادند؛ اما هنوز مشخص نيس كه سئوالات محيط زيست دقيقا چيست، آيا مشكل درياچه نمك(مهارلو) است يا زمين‌هاي اطراف يا تغيير اكوسيستم و ...

رجبي همچنين موانع سرمايه‌گذاري در استان فارس را، روشن نبودن دقيق اولويت‌ها، مشخص نشدن نوع سرمايه‌گذاري و نبود تقسيم كار دانست و گفت: بايد دقيقا مشخص كنيم كدام پروژه با چه حجم سرمايه‌گذاري و هدفي را به‌عنوان اولويت استان و شيراز داريم، بعد از آن هم تقسيم كار را انجام داده و وظايف هر كدام از مجموعه‌هاي مرتبط، مشخص شود.

او لزوم تدوين آئين‌نامه مشخص و روشن و دقيق بودن فرآيند سرمايه‌گذاري را يادآور و متذكر شد كه اين اقدام زمينه را براي حمايت تمام دستگاه‌ها از سرمايه‌گذاري پاك را فراهم خواهد كرد.

رجبي بزرگترين انتقاد وارد به رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز را به معاون دانشجويي و حراست اين دانشگاه دانست و گفت: اين موضوع را مستقيما با آقاي دكتر ايمانيه مطرح كرده‌ايم؛ امروز بسياري از دانشجويان اين دانشگاه از نوع نگاه امنيتي كه به آنان مي‌شود گلايه دارند.

نماينده مردم شيراز گفت: در حوزه معاونت دانشجويي و حراست برخوردهاي سخت و تندي با دانشجويان انجام شده و خيلي‌ها را دچار مشكل كرده است؛ چندين بار درخواست كرديم كه اقدام روشني در رفع مشكل انجام شود اما نشد.

رجبي داشتن نگاه امنيتي نسبت به دانشجويان مطرح كننده مطالبات صنفي و حتي سياسي در دانشگاه را يك نقطه ضعف دانست و گفت: قطعا در حوزه عمراني و توسعه‌اي رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز جزو مديران برجسته فارس و كشور بوده است؛ اما تمام مسائل دانشگاه عمران و توسعه نيست، آرامش و سلامت روحي دانشجويان بسيار اهميت دارد.


انتهای پیام