• دوشنبه ۱۱ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-2176-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

معاون آموزشي وزارت علوم:

صندلي خالي نه ظرفيت مازاد

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعتقاد دارد كه آنچه به‌عنوان صندلي خالي در فضاي رسانه‌اي كشور مطرح مي‌شود، درست نيست و بهتر است ظرفيت مازاد جايگزين اين اصطلاح شود!

به گزارش ايسنا منطقه‌ي فارس مجتبي شريعتي‌نياسر ظهر دوشنبه 11 دي در يك كنفرانس خبري در شيراز گفت: این واژه صندلی خالی را باور ندارم، تعبیر بهتر این است که بگوییم صندلی مازاد.

او اضافه كرد: در گذشته ظرفيت‌هايي مازاد بر آنچه استاندارد بود در بعضي رشته‌محل‌ها ایجاد و باور كرده‌ايم كه اين ظرفيت درست دانشگاهي است.

شريعتي‌نياسر در عين‌حال قبول دارد كه صندلي‌هاي خالي دانشگاهي را تا اندازه‌اي در دانشگاه‌ها مي‌بينيم، گفت: عمده‌ي آنچه در دانشگاه‌ها ديده مي‌شود، مربوط به صندلي مازاد است.

او تاكيد دارد كه براي حل اين مشكل بايد به نكاتي توجه كرد كه اولين آن ماموريت‌گرا بودن مراكز دانشگاهي است؛ اگر مسائلي نظير مهارتي، غيرحضوري و ... بودن دانشگاه‌ها به‌عنوان يك برند، مد نظر قرار گرفته و رعايت شود، بخش اعظمي از آنچه صندلي خالي يا صندلي مازاد گفته مي‌شود، رفع خواهد شد.

معاون وزارت علوم همچنين معتقد است كه اگر دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌عالي استانداردها را در تعريف و ايجاد رشته‌هاي مختلف رعایت كنند، بخش ديگري از ظرفيت‌هاي مازاد حذف مي‌شود. براي اين موضوع بايد ظرفيت‌هاي كلاس، در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصيلي رعايت شود.

وي با تصريح اينكه هيچ دانشگاه يا كلاس درس دانشگاهي در كشور به دليل تجمعات غيرقانوني تعطيل يا با اخلال مواجه نشده است، گفت: نسل جوان همواره پویایی سیاسی داشته و در همه عرصه‌ها نقش دارند، شخصا باور دارم كه جوانان ما بايد در محيط‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و سياسي ورود داشته باشند اما توجه كنند كه نگرش و ديدگاه سياسي خوب اما موج‌سواري و سياسي‌كاري بد است.

شريعتي‌نياسر گفت: سوار بر موج حركت كردن راه به جايي نمي‌برد، نسل جوان بايد بين سياسي داشته باشد، بايد فضا را كاملا درك كند، رهبر معظم انقلاب هم بارها بر لزوم فعال و پويا بودن دانشگاه و دانشجويان تاكيد كرده‌اند، اما دانشجويان نبايد كاري كنند كه سياسي‌بازي دامنشان را بگيرد.

او گفت: امروز جامعه‌ي دانشجويي در ايران پويا و فعال و سرزنده است و در عين‌ اين سرزندگي و پويايي درس مي‌خواند و فعاليت علمي هم دارد.

شريعتي‌نياسر همچنين خود را مدافع حذف کنکور دانست اما تاكيد كرد كه براي حذف كنكور بايد يك فرآيند دنبال شود، زيرا اين مهم نيازمند زيرساخت‌هاي دخيل در كنكور است.

معاون وزير علوم با بيان اينكه حذف كنكور در دوره‌هاي كارشناسي، ارشد و دكتري بايد جداگانه بررسي و اعمال شود، گفت: سال 94 حذف كنكور دوره‌ي دكترا انجام شد اما مجلس به دلايل ديگري، مصوبه‌اي گذراند كه مجددا كنكور در اين دوره به حالت گذشته بازگشت؛ اين نقد را ما به مجلس داريم كه چرا مانع از استمرار كار شد.

شريعتي‌نياسر اعتقاد دارد كه براي حذف كنكور بايد از آموزش و پرورش شروع كرد تا آموزش دانش‌آموزان از حالت آموزش چگونگي تست زدن به آموزش‌هاي عميق و كيفي متمايل شده و بستر طي يك فرآيند چند ساله آماده حذف كنكور شود.


انتهای پیام