• پنجشنبه ۱۷ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 978-2873-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

گرفتاری‌های یک بنر/
لزوم تمرین مسئولیت‌پذیری

اداره‌ها و دستگاه‌های مختلف عادت کرده‌اند که در زمان بروز مشکل، راه‌های مختلف را برای فرار از پذیرش مسئولیت و یافتن یک مقصر دنبال کنند، آنچه برای مسئولان دشوارترین کار ممکن محسوب می‌شود، قبول مسئولیت خطا و انجام یک عذرخواهی ساده است. کاری که روالی منطقی در تمام دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، یکی از نیازها و ضرورت‌ها در روزهایی که گسترش شبکه‌های مجازی، دیوارها را شیشه‌ای کرده، تقویت فرهنگ مسئولیت پذیری است؛ فرهنگی که می‌تواند افزایش سرمایه‌ی اجتماعی را به عنوان مهمترین سرمایه، به ارمغان بیاورد.

اشتباهات سهوی یا عمدی موجود در بنرها، داستان تازه‌ای نیست، شاید بارها و بارها شاهد انتشار تصاویری از بنرهایی با اشتباهاتی فاحش که گاه ابعادی گسترده به لحاظ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... داشته و دارد، در فضای مجازی بوده‌ایم؛ اما آنچه داستان بنرهای شیراز را متمایز کرد، شاید شرایط زمانی وقوع این اشتباهات بود. خطاهایی که شیراز را به مرکز توجه در این موضوع بدل کرده است.

صاحب‌نظران اعتقاد دارند که طی سال‌های اخیر و در دوره‌ای که شورایی اصلاح‌طلب تشکیل شد و شهرداری از همین جنس را بعد از فترتی طولانی برای مدیریت شهری کاملا سیاسی!! انتخاب کرد؛ خطاها هم بیش از دیگر ادوار پررنگ شده و قبایی در مسیر تخریب مدیریت شهری بر آن پوشانده شد؛ مستمسکی برای تضعیف و تخریب مسئولان این بخش.

به گزارش ایسنا، این نگاه که راحت‌ترین کار در هنگامه‌ی بروز هر مشکل در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، نشانه رفتن انگشتن اتهام به سمت مدیریت شهری است؛ در جامعه‌ی ایرانی جا افتاده به طوریکه در هر رخداد طبیعی و غیرطبیعی، به راحتی می‌توان شهرداری و شورای شهر را مقصر قلمداد کرد.

این موضوع که آیا در گذشته یا حال شبیه چنین وقایعی در نقطه‌ای حادث شده است یا نه، معمولا اهمیت خود را از دست خواهد داد، زیرا هدف اصلی، رفع مشکلی که منجر به بروز خطا می‌شود نیست. البته در اذهان عمومی هم اینکه شهرداری‌ها مسئول در تمام رویدادهای حادث شده در فضای شهری محسوب می‌شوند و ابتدا باید آنها پاسخگو باشند، جا افتاده است بنابراین، از تخریب آسفالت تا آلودگی هوا و آتش سوزی و ترافیک و ... تا ساخت و ساز غیرایمن و نبود روشنایی مناسب و امنیت ناکافی، همه و همه موجب جلب نگاه‌ها به سمت شهرداری خواهد بود.

اما ماجرای بنرهایی که طی دو ماه اخیر، بخشی از نگاه‌ها را به سمت شیراز، جلب کرد، رخدادی جدید بود که در آن تمام تلاش‌ها برای هجمه به مدیریت شهری انجام و سعی شد که از فرصت به‌وجود آمده در مسیر نشان دادن ناکارآمدی شورا و شهرداری، استفاده شود.

موضوع طراحی و انتشار بنر مربوط به هفته دفاع مقدس و واکنش سریع شهردار شیراز و پذیرفتن مسئولیت از سوی اسکندرپور و برخورد قاطع با بالاترین رده مسئولیتی که در این اشتباه فاحش، نقش داشتند بی‌آنکه سهوی یا عمدی بودن آن ملاک قرار گیرد، نشان داد که نگاه مدیریت شهری در زمینه پذیرش مسئولیت، دچار تحول شده و در مواردی که مسئولیت مستقیم یک رویداد برعهده آنها باشد، بدون تلاش برای یافتن راه فرار، مسئولیت را پذیرفته و واکنش متناسب نشان می‌دهند.

اگر موضوع طراحی بنر مذموم هفته دفاع مقدس یا ریزش بخشی از کوه در خیابان جمهوری اسلامی شیراز که در این دوره مدیریت شهری حادث شد را با فرو ریختن پل در حال ساخت ولی‌عصر یا فرونشست بخشی از خیابان زند به دلیل حفر تونل مترو و ....  و رفتارهای مدیران ارشد شهرداری در مواجهه با این رویدادها، بدور از هرگونه سیاسی‌کاری و به شکلی کاملا منصفانه، بررسی کنیم، متوجه تحول در نوع مواجهه خواهیم شد.

در گذشته شهرداری و شورای شیراز تلاش می‌کرد که در رخدادهایی که مسئولیت مستقیم متوجه آنان بود، واکنشی منفعلانه داشته و زمینی دیگر برای انداختن توپ تقصیرات پیدا کند. اما در دوره کنونی مسئولیت پذیری شهردار و شورای شهر را می‌توان به شکلی مشهود دید.

اگرچه نیاز به تلاشی گسترده‌ برای فراگیر شدن این نوع نگاه در سطوح دیگر مدیریت شهری و خصوصا عمومیت یافتن آن بین تمام اعضای شورای شهر شیراز، احساس می‌شود اما این روند را باید به فال نیک گرفت و امید داشت که سایر سازمان‌ها، اداره‌ها و نهادها در سطوح مختلف‌ مسئولیتی، چنین رویه‌ای را دنبال کنند.

به گزارش ایسنا، در خصوص بنر مربوط به گرامیداشت روز سیزده آبان هم مانند بسیاری از رخدادها، انگشت اتهام به سمت شهرداری شیراز نشانه گرفته شد؛ حال آنکه بررسی‌ مستندات نشان می‌دهد که بخش اندکی از سهل‌انگاری به مدیریت شهری باز می‌گردد؛ آنهم نه به شخص شهردار یا سطوح بالای مدیریتی شهرداری که به بدنه کارشناسی این مجموعه.

بررسی‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که اشتباه در نگارش جمله‌ی لاتین با مضمون مرگ بر آمریکا، به شکلی سهوی از سوی طراح اصلی بنر، حادث شده و ارتباطی با شهرداری ندارد؛ به طوریکه این اشتباه در ایمیل ارسالی به شهرداری نیز مشهود است؛ اگرچه کمی دقت از سوی کارشناسان تبلیغات و روابط عمومی شهرداری می‌توانست منجر به اصلاح این اشتباه شود.

شاید بهترین مواجهه با این رخداد، یک عذرخواهی ساده از سوی مجموعه‌ای بود که در طراحی نقش اصلی را بازی می‌کرد یا سفارش دهنده طراحی بود؛ مجموعه‌ای که ترجیح داد با سکوت، سایه فراموشی بر رویداد بگستراند بی آنکه از متهم شدن شهرداری شیراز، نگران و دلخور باشد!!

اما بعد از آنکه مطالب منتشر شده در فضای مجازی به شکلی گسترده، شهرداری شیراز را در این رویداد مقصر جلوه داده و به سمتی گرایش پیدا کرد که ناتوانی سطوح کارشناسی در آن مجموعه را اثبات کند و مدیریت شهری را به چالش بکشاند و به دنبال واکنش معاون اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز که در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها به تشریح موضوع پرداخت، شاهد واکنش شدیدی از سوی مجموعه‌ی متولی کار طراحی نیز بودیم.

فرزاد صدری که پیشینه‌ی 20 ساله‌ای در فعالیت‌های رسانه‌ای دارد، در گفت و گوی خود با آن خبرگزاری در توضیح موضوع به تشریح روند طراحی و انتشار بنر سیزده آبان پرداخته و تاکید کرده بود که بر اساس مستندات موجود، اشتباه از سمت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس و متوجه مجموعه‌ی کارشناسی آن شورا بوده است.

صدری با این تاکید که شهرداری شیراز در موضوعاتی که مسئولیت مستقیم متوجه این مجموعه بوده، با شجاعت کامل مسئولیت را پذیرفته، عذرخواهی کرده و حتی با کسانیکه به شکل مستقیم مسئولیتی داشته‌اند، برخورد قاطعی داشته است، گفته بود که عذرخواهی و مسئولیت‌پذیری، خردمندانه‌ترین راهکار در مواجهه با اشتباه است.

او تاکید کرده بود که مردم به مسئولان و سیستم‌های مسئولیت‌پذیر اعتماد بیشتری دارند، و اینکه در کنار تمام وظایف، فرهنگ مسئولیت‌پذیری و عذرخواهی در زمان بروز یک اشتباه را باید با رفتاری مناسب ترویج دهیم، تا مهمترین قدم را در مسیر ترویج شعائر اسلامی و انقلابی برداشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز در این خصوص بر لزوم توجه بیشتر به ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری و عذرخواهی تاکید و اضافه کرده بود که بنر سیزده آبان را شهرداری چاپ و نصب کرده اما در طراحی آن نقشی نداشته است.

ابراهیم گشتاسبی‌راد در خصوص درج آرم شهرداری زیر بنر یاد شده گفته بود: معمولا به دلیل مشارکت شهرداری در تبلیغات شهری، تمام بنرها و تابلوهایی که در مناسبت‌های مختلف و حتی بعضی رویدادها، طراحی می‌شود، سازمان طراح، آرم شهرداری را زیر آن درج می‌کند.

گشتاسبی‌راد با اشاره به بنرها و تابلوهایی که از سوی اداره‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مختلف در مناسبت‌های ملی، مذهبی یا رویدادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی منتشر و در سطح شهر نصب شده است، گفته بود: اگر یک بررسی میدانی انجام دهیم متوجه خواهیم شد که زیر بنر اکثر تبلیغات شهری، نام شهرداری شیراز هم قید شده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید براینکه در بنر سیزده آبان، یک کلمه انگلیسی اشتباه نوشته شده است، گفته بود که چنین اشتباهاتی سهوی بوده و بارها در نقاط مختلف کشور حادث شده است، نباید این چنین موضوعاتی بزرگنمایی شده و سمت و سوی آن در مسیر هدایت شود که یک سازمان و فعالیت‌های مثبت بیشمار آن تحت الشعاع قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس، اگرچه در دو دهه گذشته بیش از هر زمانی فعال بوده و در رویدادهای مختلف، تاثیرگذاری خود را نشان داده است؛ اما به عقیده صاحب نظران، در این موضوع منفعلانه عمل کرد و بعد از رسانه‌ای شدن این گفت و گوها، واکنش نشان داد.

بررسی عملکرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس نشان می‌دهد که این نهاد، خصوصا در یک دهه اخیر، رویکردهای مطلوب‌تری نسبت به مسائل مرتبط با حوزه مسئولیتی پیدا کرده و نگاهش به مسائل و فعالیت‌ها، کارشناسانه‌تر و دقیق‌تر بوده است؛ اما وقوع یک اشتباه سهوی و نوع کنش و واکنش‌های این نهاد نشان داد که تغییر در رویکرد مسئولان آن در زمینه مسئولیت‌پذیری موضوعی اساسی محسوب می‌شود.

در واکنش مکتوب روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس نیز بیش از اینکه پذیرش مسئولیت در همان بخشی که مرتبط با این نهاد بود، به چشم بیاید، تلاش برای پاسخ گفتن به گزارش درج شده توسط یک خبرگزاری، مد نظر قرار داشت؛ اگرچه این نهاد تلویحا یکی از دستگاه‌های همکار خود را طراح بنر معرفی کرده بود.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پاسخ مکتوبی که در اختیار ایسنا هم قرار گرفت، اعلام کرده بود که از میان صدها مورد تبلیغات محیطی در یکی از بنرها، در چینش عبارت لاتین، به شکل سهوی، اشتباه از سوی یکی از دستگاه‌های همکار رخ داده و در اولین فرصت اصلاح شده است!

در این پاسخ آمده بود: از همه‌ی دوستان انقلاب استدعا دارد تا از گسترش بدبینی به فرزندان انقلاب و امام جلوگیری کرده و در شرایط فعلی که دشمن به دنبال ایجاد شکاف در خطوط مبارزه با استکبار است، در انسجام بیشتر جبهه‌ی انقلاب، بذل مساعی مضاعف داشته باشند.

البته شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که با زیرسئوال بردن هویت معاون اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز، سعی کرد واکنش شهرداری نسبت به لزوم مسئولیت‌پذیری ارگان طراح بنر را بی‌اهمیت جلوه دهد، به شکل کامل خود را از هرگونه مسئولیتی در قبال بنر موصوف مبرا دانسته است.

به گزارش ایسنا، امکان ممانعت از پینگ پنگی شدن توپ مسئولیت طراحی، چاپ و نصب بنر بین شهرداری شیراز و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس، با یک رایزنی بین سازمانی امکان‌پذیر بود؛ سازمان‌هایی که از گذشته تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته و از این پس نیز به اقتضای شرایط باید این همکاری‌ها را تداوم بخشند، ضرورت دارد مسائل را به شکلی معقولانه و منطقی بررسی و رفع کنند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس البته در واکنش خود به موضوع بنر و انتشار گزارش‌هایی در این خصوص توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب، تاکید کرد که دلیل سکوت این نهاد، دامن نزدن به موضوع یک اشتباه سهوی و کوچک و ممانعت از نادیده گرفتن زحمات دلسوزانه سایر دستگاه‌های همکار بوده است.

این شورا البته در پاسخ ارسالی خود به رسانه‌ها تاکید کرده است که بر اساس تحقیقات و قرائن قطعی موجود، در درج متن لاتین مورد اعتراض مؤمنین هیچ گونه تعمدی توسط هيچ نهاد یا دستگاهي وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، تداوم مذاکرات رسانه‌ای بین دو مجموعه شهرداری شیراز و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس، نه تنها کمکی نخواهد کرد بلکه مستمسکی خواهد بود برای قطع همکاری‌ها در آینده؛ همکاری‌هایی که با توجه به شرایط دشوار امروز، بیش از هر زمان نیاز است.

وحدت، همدلی، همراهی و هم‌افزایی، با شعار دادن محقق نمی‌شود، گام‌های عملی در این مسیر نیاز اصلی ایران اسلامی محسوب می‌شود، نیازی که در روزهای فشار، تهدید و تحریم، بیش از دیگر ایام، نمود دارد؛ قطعا در این مسیر، رسانه‌ها نیز به اندازه تمام نهادها و سازمان‌ها و مسئولان، مسئولیت دارند و باید به شکلی مطلوب به مسئولیت خود عمل کنند.


انتهای پیام