• سه شنبه ۱۸ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9710-8314-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

رکاب‌زنی مدیران شهری و فرهنگی در شیراز

شهردار و برخی مدیران شهرداری به همراه کارکنان آموزش و پرورش فارس، در پاسداشت سه شنبه‌های بدون خودرو، بخشی از مسافت شهری تا محل کار خود را با دوچرخه طی کردند.

به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از شهرداری شیراز، صبح سه شنبه 18 دیماه، در راستای تداوم برنامه سه شنبه‌های بدون خودرو، جمعی از مدیران و مسئولان شهرداری شیراز و آموزش و پرورش فارس، بخشی از مسافت منزل تا محل کار را با دوچرخه طی کردند.

شهردار شیراز در حاشیه این برنامه که به همت شورای جوانان آموزش و پرورش فارس برگزار شد، گفت: پیام رکابزنی با فرهنگیان به عنوان راهبران فکری جامعه این است که فرهنگیان با آموزش، پرورش و فرهنگسازی می توانند به مجموعه مدیریت شهری برای تحقق شعار شهر انسان محور و شاخصه های آن همچون استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و ... یاری رسانند .

حیدر اسکندرپور با اشاره به بهره برداری از هشت کیلومتر خط ویژه دوچرخه سواری در شیراز عنوان کرد: به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی 22 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری به بهره برداری می رسد. همچنین تلاش داریم طی فازهای بعدی، مسیر ویژه دوچرخه را در نقاط مختلف سطح شهر گسترش دهیم تا شاهد استفاده شهروندان از دوچرخه نه تنها به عنوان یک وسیله ورزشی بلکه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک و بخشی از سیستم حمل و نقل شهری باشیم .

شهردار شیراز از همه شهروندان برای رکابزنی و ورزش همگانی در خطوط ویژه دوچرخه سواری دعوت کرد و افزود: با گسترش مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و تکمیل این مسیرها برای رفت و آمد از منزل تا محل کار شخصا از دوچرخه استفاده خواهم کرد .

اسکندرپور از ایجاد ایستگاه های کرایه دوچرخه در سطح شهر خبر داد و گفت: در راستای فراهم کردن زمینه استفاده همه شهروندان از دوچرخه این ایستگاه ها فعال می شوند. همچنین با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز مقرر شده است که این ایستگاه ها دوچرخه را به مدت سه ماه به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهند .

وی با اشاره به نقش مهم نهادهای متولی در زمینه ترویج و نهادینه سازی فرهنگ استفاده از دوچرخه در سطح شهر اضافه کرد: ضروری است دستگاه های متولی زمینه های لازم برای تبدیل دوچرخه سواری به یکی از شاخصه های شهر شیراز را فراهم کنند .

شهردار شیراز اضافه کرد: طبق آمار در سال 1342 سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری 35 درصد بوده است که این میزان هم اکنون به یک دهم درصد کاهش یافته لذا ضروری است با برنامه ریزی و گسترش خطوط ویژه دوچرخه سواری ، سهم دوچرخه از سفرهای دورن شهری را افزایش دهیم .

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: در راستای شعار مجموعه مدیریت شهری مبنی بر توسعه شهر انسان محور اقدام به ایجاد خطوط ویژه دوچرخه سواری در سطح کلان شهر شیراز کرده ایم. هم اکنون فاز نخست مسیر دوچرخه سواری ایجاد شده است و درصدد هستیم در مناطق مختلف شهر شیراز این مسیرها را ایجاد کنیم تا شهروندان بتوانند از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل برای تردد در سطح شهر استفاده کنند .

نواب قائدی خاطرنشان کرد: همراهی و حضور شهروندان در خطوط ویژه دوچرخه سواری تاثیر مثبتی بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل پاک دارد .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری را در جهت تحقق شعار شهر انسان محور و ارتقای سلامت عمومی دانست و گفت: تاکنون استقبال شهروندان از خطوط ویژه دوچرخه سواری مناسب ارزیابی شده است و با تکمیل فاز نخست و اجرای فازهای دوم و سوم شاهد حضور چشمگیرتر شهروندان در خطوط ویژه دوچرخه سواری خواهیم بود .

زوربخش با تاکید بر اینکه برای ایجاد خطوط ویژه دوچرخه سواری تمامی مسائل و جوانب حقوق شهروندی لحاظ شده است، گفت: این خطوط در معابر عمومی که متعلق به همه شهروندان است، کشیده شده اند. همچنین پیش از احداث مسیرهای ویژه دوچرخه هماهنگی های لازم با شورای ترافیک شهرستان شیراز و مجموعه پلیس راهور انجام شده است .

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز گفت: ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و حضور مجموعه آموزش و پرورش در برنامه سه شنبه های بدون خودرو به نهادینه شدن فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل پاک و توسعه ورزش یاری می رساند .

علی عسکر نجفی با بیان اینکه ضروری است معلمان تربیت بدنی مدارس به نهادینه سازی فرهنگ ورزش و دوچرخه سواری توجه ویژه ای داشته باشند، افزود: هم اکنون طرح های مختلفی به منظور ارتقای سلامت دانش آموزان و تشویق آنها به تحرک بیشتر همچون طرح «پیاده روی از خانه تا مدرسه» در حال اجراست تا شاهد نهادینه شدن فرهنگ ورزش در بین دانش آموزان باشیم .


انتهای پیام