• چهارشنبه ۱۹ تیر ماه، ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 984-8914-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس:

تقویت ارزش‌های ملی و مذهبی دانش آموزان ضامن توسعه جامعه است

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس گفت: ایجاد احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که بر روی هویت ملی آن‌ها تأثیرگذار است ؛چیزی که موجب شد تا نیروهای توانمند و ماهر و سرمایه‌داران ،کشورشان را دوست داشته و سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند .

به گزارش ایسنا منطقه فارس ، بهزاد نوروزی چگینی چهارشنبه 19 تیر در کارگاه آموزشی آشنایی با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که با حضور اولیای منتخب دانش آموزان از سراسر استان در شیراز برگزار شد، گفت: بحث تعلیم و تربیت یک بحث بنیادی است و همه متولیان تعلیم و تربیت در هر کشوری به دنبال این هستند که انسان و شهروندانی خوب تربیت کنند.

وی با اشاره به برخی تحقیقات ارائه ‌شده در دهه 1960 میلادی توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت گفت: مهم‌ترین تغییرات بنیادی که در تعلیم و تربیت خصوصاً در غرب صورت گرفت، حاصل تحقیقات اندیشمندان تعلیم و تربیت در حوزه تکالیف درسی، فعالیت‌های مکمل آموزشی،  تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی،  برنامه درسی پنهان و مباحث دیگر بود .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر اینکه  بحث بسیار بنیادی دیگری که توسط این گروه مطرح می‌شود بحث هویت فردی، اجتماعی و ملی است، عنوان کرد: مهم‌ترین سطح هویت در اصل هویت ملی است، اینکه فرد  ارزش‌های کشورش اعم از ارزش‌های ملی و مذهبی را بپذیرد؛ بنابراین اگر فرد درست تربیت شود و تصویر خوبی از خود و جامعه‌اش داشته باشد هویت ملی او شکل می‌گیرد .

نوروزی در ادامه با اشاره به تجربه کشورهایی مثل ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم گفت: احساس تعلق به مدرسه یکی از مهم‌ترین متغیرهایی  است که بر روی هویت ملی تأثیرگذار است ؛چیزی که در این کشورها موجب شد تا  نیروهای توانمند و ماهر و سرمایه‌داران کشورشان را دوست داشته و سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند .

وی تأکید کرد: اگر فرزندان از محیط خانواده و مدرسه لذت ببرند قطعاً علاقه‌مند‌ می شود، لذا باید شرایط را جوری فراهم کنید که فرزندان از بودن در فضای مدرسه و خواندن و پژوهش کردن لذت ببرد، چراکه این لذت باعث علاقه می‌شود .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به تلاش بیش از 600 تن از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی کشور در تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، گفت: باوجود پیشرفت‌هایی که در دنیایی کنونی شاهد آن هستیم، در اندک زمانی هر فردی با هر مدرک تحصیلی اطلاعات و دانش او قدیمی می‌شود  و در سند تحول بنیادین به این نکته نیز توجه شده و متولیان ملزم شده‌اند که سند را با توجه به اینکه شرایط تغییر می‌کند فارغ از مباحث سیاسی بروز رسانی نمایند .

نوروزی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش تنها متولی تعلیم و تربیت افراد جامعه نیست، گفت: اگر می‌بینیم مرزهای مدرسه در برخی از کشورهای دنیا برداشته‌شده برای این است که مرزهای بین خانه و مدرسه برداشته‌شده و این دو به هم پیوند خورده‌اند .

وی افزود: تمام نهادهای فرهنگی و آموزشی مرتبط با تعلیم و تربیت نیز در این فرایند دخیل بوده و همه تلاش و کوشش برنامه ریزان و سیاست‌گذاران هر کشور این است که شهروندی را متناسب با توانمندی‌ها و ارزش‌های آن کشور تربیت کنند و این‌یک بحث بنیادین در تعلیم و تربیت است .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس  با تأکید بر اینکه شکل‌گیری ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورهای فرزندانمان فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد، گفت: فرزندان ما از گروه همسال،  معلم، پدر و مادر، فضای خانواده و ...  رسانه  الگو می‌گیرند و آموزش می‌بینند، لذا وقتی از سند تحول صحبت می‌شود منظور فقط تعلیم و تربیت رسمی نیست، بلکه آموزش مادام‌العمر در هر ثانیه و هر جا که هستند  اتفاق می‌افتد .

نوروزی خاطرنشان کرد: معلم باید فضایی را فراهم کند تا دانش‌آموز از محیط آموزشی لذت ببرد، به‌نحوی‌ که تا پایان عمر به دنبال دانش و علم و یادگیری باشد و معلم را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده و به ارزش‌های او پایبند شود.


انتهای پیام