• یکشنبه ۸ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 965-774-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز:

سه كد عوارضي 1.1 درصد بودجه شهرداری شيراز را تامین می‌کند/
روزانه 500 میلیون تومان اعتبار باید برای مترو کنار گذاشته شود

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: علی‌رغم آنکه درآمد حاصل از عوارض نوسازی، خودرو و اصناف به‌عنوان بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها محسوب می‌شود سال گذشته تنها 1.1 درصد از کل بودجه شهرداری از محل این کدها کسب شده است.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، محمدحسن اسدی عصر یکشنبه 8 مرداد در مراسم اهداء جوایز به شهروندان خوش‌حساب شیرازی، گفت: علی‌رغم تلاش‌های شهرداری شیراز طی سه‌سال گذشته هنوز میزان درآمدها از محل عوارض واحدهای صنفی، خودرو و نوسازی رضایت‌بخش نیست.

او با تصریح اینکه مردم باید سهم خود را از خدمات شهری پرداخت کنند، گفت: 60 الی 70 هزار واحد شغلی دارای پروانه کسب در شیراز فعال است اما تنها 3 هزار و 200 واحد صنفی سال 95 عوارض مربوطه را به شهرداری پرداخت کرده‌اند که رقم آن حدود 2 میلیارد تومان بوده است.

اسدی همچنین گفت: از حدود 600 هزار خودروی موجود در شیراز تنها حدود 20 درصد عوارض مربوطه را به موقع پرداخت کرده‌اند؛ این یعنی 80 درصد کل مالکان و خودرو سواران در پرداخت عوارض مشارکت داشته‌اند.

او با یادآوری اینکه کل درآمد حاصل از سه کد عوارضی 1.1 درصد از بودجه 3 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری شیراز را شامل می‌شود، از کاهش استقبال مردم در ساخت و ساز به عنوان یکی از دشواری‌ها در مسیر کسب درآمد برای شهرداری یاد کرد.

اسدی گفت: سال گذشته تنها 98 هزار نفر از شهروندانی که برای آنان قبض عوارض نوسازی صادر شده بود، در پرداخت عوارض مشارکت داشتند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز اعتقاد و تاکید دارد که علاوه بر لزوم همراهی و مشارکت مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر نیز باید به کمک شهرداری آمده و با همراهی رسانه‌ها، در افزایش سطح مشارکت مردمی کمک کنند.

او یکی از مشکلات شهرداری را مطالبات این مجموعه از دستگاه‌های دولتی دانست و گفت: با وجودیکه هر روز عرصه بر شهرداری تنگ‌تر می‌شود، این مجموعه در شیراز از محل آرای صادره توسط کمیسیون‌های 100 و 77 بالغ بر 100 میلیارد تومان از اداره‌های دولتی طلبکار است.

اسدی با بیان اینکه عوارض ارزش افزوده نیز به شکل کامل به دست شهرداری‌ها نمی‌رسد، گفت: این همه درحالی است که شهر و شهروندان شیراز طی سه سال گذشته شاهد رونق فعالیت‌های عمرانی بوده‌اند و در ماه‌های اخیر پروژه‌های متعددی در شیراز به بهره‌برداری رسیده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: روز گذشته شاهد بهره‌‌برداری از تقاطع سه سطحی معلم به ارزش 70 میلیارد تومان و در هفته‌های گذشته شاهد بهره‌برداری از پل کابلی ولی‌عصر(عج) به ارزش 120 میلیارد تومان و پروژه کوهسار مهدی به ارزش 200 میلیارد تومان بوده‌ایم و به‌زودی خط یک مترو شیراز به ارزش 2هزار و 500 میلیارد تومان افتتاح می‌شود که سهم شهرداری در آن 50 درصد است.

اسدی با تصریح اینکه شهرداری و مدیران شهرداری شیراز هیچ زمانی ناامید نشده‌ و در بدترین شرایط اقتصادی تلاش مضاعفی را برای تحقق بودجه مصوب انجام داده‌اند، گفت: اگر ما در شرایط فعلی به واقع برای کسب درآمد می‌جنگیم، برای ایجاد تحول در شهر و عمران و آبادانی شیراز و رفاه و آسایش شهروندان این کلانشهر است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه مالیات 63 درصد از منابع درآمدی بودجه دولت در سال 96 را شامل می‌شود، گفت: دولت امروز به سمت کاهش هرچه بیشتر وابستگی به نفت حرکت می‌کند و ما نیز در شهرداری، برای تامین اعتبارات، علاوه بر منابع شناخته شده، به دنبال راه‌های جدید و تاثیرگذار بوده و هستیم.

اسدی با بیان اینکه 31 درصد از کل درآمد شهرداری شیراز وابسته به عوارض است، گفت: این درحالی است که شهرداری شیراز روزانه باید 500 میلیون تومان تنها برای قطار شهری کنار بگذارد تا پاسخگوی این پروژه بزرگ و تاثیرگذار و ضروری باشد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در تامین هزینه‌های خدمات شهری که در آن زندگی می‌کنند، خواستار همراهی همه دستگاه‌ها و مسئولان و تلاش بیشتر رسانه‌ها برای حصول این هدف شد. 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: