• چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 965-1174-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

قطب گردشگري و اقتصاد فارس ايستگاه راه‌آهن ندارد/
مديرعامل راه‌آهن: ايستگاه مرودشت اولويت دولت دوازدهم است

مرودشت، دومين شهرستان پر جمعيت استان فارس و يكي از مهمترين مراكز گردشگري ايران كه تخت‌جمشيد را در دل خود جاي داده است، ايستگاه راه‌آهن ندارد!

به گزارش ايسنا منطقه فارس، شهرستان مرودشت در 45 كيلومتري شمال شيراز، دومين شهرستان پرجمعيت استان فارس محسوب مي‌شود كه در ابعاد كشاورزي، گردشگري و صنعتي، از جايگاه ويژه‌اي در اين استان و كشور برخوردار است.

شهرستان مرودشت علي‌رغم برخورداري از مزيت‌هاي فراوان در حوزه كشاورزي به واسطه بالا بودن حجم توليدات زراعي، صنعتي به دليل قرار داشتن پتروشيمي و كارخانه‌هاي صنعتي مختلف و گردشگري به جهت وجود اثر جهاني تخت‌جمشيد، در زمينه‌هاي مختلف از محروميت‌هايي رنج برده است.

يكي از مهمترين مشكلات شهرستان مرودشت، مشكل نداشتن سيستم حمل و نقل برون‌شهري مناسب و متناسب با ظرفيت‌هاي آن است، به‌طوريكه علي‌رغم اتصال فارس به خط آهن سراسري به‌عنوان يكي از آرزوهاي ديرينه‌اي كه محقق شد، براي شهر مهم مرودشت، ايستگاه در نظر گرفته نشد!

نزديكي اين شهرستان به مركز استان، مرودشت را حتي از داشتن فرودگاه و ترمينال‌هاي مناسب باربري هم محروم كرده است؛ برخي صاحب‌نظران اعتقاد دارند كه مرودشت بيش از آنكه به‌نام مرودشت شناخته شود، زير سايه نام شيراز قرار دارد؛ تخت‌جمشيد، پتروشيمي و سد درودزن و كشاورزي و ... اين منطقه را اكثر مردم ايران با پسوند شيراز و استان فارس مي‌شناسند، نه مرودشت!

نماينده شهرستان مرودشت و ارسنجان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص مشكل حمل و نقل اين شهرستان گفته است: پیگیری‌های خوبی از سوي وزیر راه و شهرسازی و بنده به عنوان وکیل مردم و استانداری فارس برای احداث ایستگاه راه آهن مرودشت و دو خطه شدن راه آهن شیراز مرودشت انجام شده و ادامه دارد.

محمدمهدي برومندي با اشاره به سفر اخير دکتر محمدزاده معاون وزیر و مدیر عامل راه آهن و بازید وي از محل در نظر گرفته شده براي ایستگاه راه آهن مرودشت را حل مشکل تملک زمین و تعیین تکلیف و زمان آغاز عملیات اجرایی این ایستگاه اعلام کرد .

وی با قبول اينكه شهرستان مرودشت به عنوان دومین شهرستان پر جمعیت استان فارس بعد از مرکز استان و یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری ايران است، گفت: قرار داشتن نقاط گردشگري نظير تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد براي شهرستان مرودشت جايگاهي ويژه در گردشگري ايجاد كرده اما متاسفانه هنگام احداث و بهره‌برداري راه‌آهن، ايستگاهي در مرودشت پيش‌بيني نشد!!

برومندي با تصريح اينكه نداشتن ايستگاه راه‌آهن يكي از معضلات مهم شهرستان مرودشت در زمينه حمل و نقلي است، گفت: وجود ايستگاه راه‌آهن در افزايش حجم گردشگران داخلي و خارجي بسيار تاثيرگذار است.

او اضافه كرد: حسب دستور و حساسیت ویژه وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعیین تکلیف زمان احداث و معماری ایستگاه راه آهن مرودشت، با توجه به عقبه تاریخی و بین المللی این شهرستان، اقدامات خوبي را پيگيري كرده‌ايم.

برومندي گفت: فارس جزو استان‌هايي است كه هنوز شهرهاي اطراف مركز استان با خط ريلي به يك‌ديگر متصل نيستند؛ اين از دغدغه‌هاي مهم دولت بوده و جاي قدرداني دارد.

نماينده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شوراي اسلامي، ضرورت دو خطه شدن خط آهن شيراز مرودشت را براي تسهيل در مسافرت‌هاي درون استاني خصوصا در بعد گردشگري، يادآور شد.

برومندي گفت: البته بخشی از خط دوم راه‌آهن شيراز مرودشت احداث شده و قطعاتي هنوز باقيمانده است كه اميدواريم با توجه به سفر معاون وزير و مديرعامل راه‌آهن، تامين اعتبار شده و نهايي شود.

مديرعامل راه‌آهن: احداث ايستگاه مرودشت اولويت دولت دوازدهم است

معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران هم اعتقاد دارد كه ساخت ايستگاه راه‌آهن در مرودشت و دوخطه شدن مسير شيراز مرودشت، يك ضرورت غيرقابل انكار محسوب مي‌شود.

سعيد محمدزاده با بيان اينكه اين دو پروژه از ابعاد اقتصادي در حوزه‌هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و گردشگري داراي اهميت فراواني است، گفت: اين پروژه يكي از اولويت‌هاي دولت دوازدهم است و به‌زودي اجراي آن آغاز مي‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که توسط وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مردم فارس،‌ خصوصا نماينده مردم مرودشت و ارسنجان و استانداري فارس انجام شده است، اميدواريم به‌زودي خبر خوش اجرايي شدن پروژه ايستگاه مرودشت را اطلاع‌رساني كنيم.

محمدزاده گفت: مشکل اساسی مهمترین دغدغه این پروژه تامین اعتبارات لازم است که پی‌گیری‌های مبسوط و جدی برای تامین اعتبارات در دست انجام است که بتوانیم زمانی اتمام پروژه را به حداقل برسانیم و پروژه در مدت مشخص به اتمام برسد .

وي اضافه كرد: در دولت یازدهم در طی 4 سال به اندازه بیش از دوازده سال قبل در حوزه ریلی سرمایه گذاری شده ولی پروژه‌ها آنقدر بزرگ و وسیع است که اعتبارات بسیار زیادی نیاز دارد تا به سرانجام برسد و حتما دنبال این مهم هستیم .

معاون وزیر و مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: سفره حمل و نقل ریلی حسب دستور مقام معظم رهبری که فرمودند باید حمل و نقل ریلی در اولویت باشد و مزیت رقابتی داشته باشد، باید توسعه یابد، همه دولت مردان عزمشان جزم بر تحقق این مهم و توسعه حمل و نقل ریلی است.

به گزارش ايسنا، شهرستان مرودشت كه سالانه حجم بالايي از توليدات محصولات زراعي خصوصا گندم را به‌خود اختصاص مي‌دهد و سال‌ها شهرستان اول در توليد اين محصول بود، به‌دليل قرار داشتن مجتمع پتروشيمي كه يكي از اولين مجتمع‌هاي پتروشيمي كشور محسوب مي‌شود و ديگر ظرفيت‌هاي اقتصادي، همواره مركزي براي كار و توليد بوده است.

شهرستان مرودشت در زمينه گردشگري نيز با وجود اينكه سالانه پذیرایی بیش از 2 میلیون گردشگر داخلی و خارجی است اما هنوز از داشتن زيرساخت‌هاي مناسب در ابعاد اقامتي، پذيرايي و رفاهي، محروم محسوب مي‌شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: