• دوشنبه ۱۷ مهر ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 967-1674-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

گفت و گو با يك كارشناس شهرسازي:

ترافيك مانع جدی سرمایه گذاری در شیراز

يك كارشناس شهرسازي اعتقاد دارد كه موضوع ترافيك از موانع جدي بر سرراه سرمايه‌گذاري و توسعه مطلوب شهري است اما با اين مانع بايد علمي مواجه شد .

جلال کامران‌نیا در گفت و گو با ايسنا منطقه‌ي فارس گفت: تاکنون موضوع ترافیک شهر و ازدحام خودروها در معابر بیشتر از حیث حمل و نقل و مشکلات عبور و مرور شهروندان مورد توجه قرار گرفته و به ابعاد دیگر آن چندان توجهی نشده است .

به اعتقاد اين كارشناس شهرسازي شهرداري شيراز، ترافيك موضوعي چند علتي است كه در ابعاد مختلف بر توسعه شهري تاثيرگذاري نامطلوب دارد .

ازدحام خودروها و ترافیک توسعه شهر را مختل می‌کند

او گفت: در شرايطي كه همه از لزوم بستر سازی برای جذب سرمایه‌گذاران در شهرها سخن می‌گوییم، به یکی از اساسی‌ترین موانع جذب سرمایه در شهرها، يعني ترافيك، کم توجهی شده است .

كامران‌نيا اضافه كرد: چه بسیار سرمایه گذارانی که با رغبت برای ساخت کاربری‌های مورد نظرشان به شیراز آمده و در برابر طرح پیشنهادی آنها عنوان مي‌شود که در موقعيت مورد نظر آنان استقرار این کاربری ترافیک‌زاست و شهرداری نمی‌تواند مجوز مورد درخواست سرمایه‌گذار را صادر کند !!

او خاطرنشان كرد: یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که موضوع ترافیک امروز به شیراز و بسیاری از شهرهای كشور وارد می‌كند، اشباع خیابان‌ها از خودرو و رسیدن ترافیک به نهايت آستانه تحمل شهر است .

كامران‌نيا گفت: اين موضوع باعث شده بیشتر پتانسیل‌های سرمایه گذاری در كلان‌شهري نظير شیراز، نظير ساخت بیمارستان‌ها، مجتمع‌های بزرگ تجاری و مسکونی، موسسات اداری، نمایشگاه‌ها، هتل‌ها و حتی آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هاو... در موقعیت‌های مختلف، تنها با این توجیه که این کاربری ترافیک‌زاست از ساخت آنها در شهر جلوگیری می‌شود و عملاً پتانسیل‌های سرمایه گذاری شهر از دست می‌روند .

اين كارشناس شهرسازي شهرداري شيراز گفت: اگر نگاهی به وضعیت شهرهای بزرگ كشورهاي مختلف نظير كشورهاي عرب حوزه‌ي خليج فارس بيندازيم، شاهد استقبال سرمايه‌گذاري در مراكز شهري هستيم؛ ساخت آسمانخراش‌ها، نمودي از سرمايه‌گذاري‌ در اين كشورها است .

مواجهه مديران شهري شيراز با پارادوكس ترافيك‌ و سرمايه‌گذاري

او گفت: در شهرهاي بزرگ سرمايه‌پذير و جاذب براي سرمايه‌گذاران به بهانه‌هايي مانند ترافیک‌زا بودن، سرمایه‌گذاري، علاقه‌مندان به سرمايه‌گذاري را فراري نمي‌دهند .

كامران‌نيا با تاكيد براينكه اهمیت سرمایه‌گذاری و جذب آن بر کسی پوشیده نیست، گفت: مدیران شهر به اجبار در مقابل پارادوکس بزرگی قرار گرفته‌اند که از یک طرف لزوم سرمایه‌گذاری و بارور شدن پتانسیل‌های شهر و رفع مشکل بیکاران و رشد اقتصادی و در طرف دیگر ترس از موضوع ترافیک و زیر سئوال رفتن به‌خاطر دادن مجوز در نقاط حساس(پر پتانسیل) شهر است .

او با يادآوري اينكه، آسیب این موضوع در نهایت به اقتصاد شهر و عدم رشد بهینه و قاعده‌مند شهرها باز خواهد گشت، گفت: هم اکنون در حاشیه بسیاری از بلوارهای اصلی شیراز و تقاطع‌های مهم که به خاطر حداکثر دسترسی (Accessability)  قاعدتاً بايد به نحو حداکثری از آنها بهره¬برداری شود، شاهد تراكم كم و متوسط هستيم .

اين كارشناس ادامه داد: ما از پتانسیل بالقوه این نقاط که هاب توسعه شهری محسوب می‌شود، استفاده نمی‌كنيم و مانع اصلي هم موضوع ترافیک زا بودن اینگونه توسعه متراکم در چنين قسمت‌هايي است .

سرمايه‌گذاري در حاشيه شهرها زمينه‌ساز گسترش بي‌رويه شهر

كامران‌نيا خاطرنشان كرد: ادامه این روند باعث كاهش شديد سرمايه‌گذاري‌هاي تاثيرگذار در محدوده‌هاي شهري و رانده شدن سرمايه‌گذاران به اطراف شهر (خارج از حريم شهري) است كه زمينه‌ساز گسترش بي‌رويه و پراكنده شهر را فراهم مي‌كند .

او تصريح كرد: اين موضوع از منظر توسعه پایدار شهری مخرب و غیراصولی است؛ برای مثال مجتمع خلیج فارس یا بیمارستان‌هایی که در چند سال گذشته در اطراف شیراز ساخت آنها آغاز شده و تداوم يافته و تاثير آن بر پراكندگي شهر را بايد مد نظر قرار دهيم .

تراكم جمعيت عامل موثر بر ترافيك نيست

اين كارشناس شهرسازي اضافه كرد: اگر فرم شهر شیراز را با یکی از شهرهای آسیای جنوب‌شرقی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مثلا شهري نظير هنگ کنگ با تراکم جمعیت 256 نفر در هکتار معضلات ترافيكي شيراز با تراكم جمعيت کمتر از 80 نفر در هکتار را ندارند. پس نمی‌توان ادعا کرد که علت ترافیک زیاد، بالا بودن تراکم است !!

او گفت: شهرهای متراکم دنیا با برنامه‌ریزی و حل مسئله حمل و نقل و ترافیک به استفاده حداکثری از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری خود و جذب سرمایه جهانی پرداخته‌اند و بدین وسیله مشکل اشتغال جوانان را حل کرده‌اند؛ حال آنكه ما با پراکنده‌سازی شهر، هزینه اداره و نگهداری شهرها را بالا برده‌ایم و با چاره‌انديشي نكردن براي حل ترافيك، سرمايه‌گذاران را از دست داده‌ايم.

اين كارشناس شهرسازي شهرداري شيراز معتقد است كه علت ترافیک سنگین و آشفتگی خیابان‌هاي شيراز، ارتباط کمی با تراکم و کاربری (آنچه مورد درخواست سرمایه‌گذاران است) دارد، بلکه بیشتر حاصل برنامه ریزی ضعیف در حوزه حمل و نقل و ساير بخش‌هاي مرتبط است .

90 درصد سفرهاي درون شهري در شيراز با خودروي شخصي است

كامران‌نيا تصريح كرد: اگر امروز 90 درصد از سفرهاي درون‌شهري در شيراز با استفاده از خودروهاي شخصي انجام مي‌شود، آن را بايد يكي از نتايج برنامه‌ريزي ضعيف و ناكارآمد دانست و مادامي‌كه اين روند ادامه داشته باشد، عواقبي نظير اقتصاد ضعيف شهري، بيكاري، كاهش يا كندي رشد اقتصادي و عقب ماندن شهر از رقابت‌ در حوزه سرمايه‌گذاري اجتناب‌ناپذير است .

وي در خصوص نقش مردم و شهرداری در حل این معضلات، ضمن اشاره به اهميت اين موضوع، گفت: اگر شهروندان در شیراز نسبت به استفاده از حمل و نقل عمومی رغبت بیشتری نشان دهند، بدون شک با خلوت شدن خیابان‌ها فرصت بیشتری برای سرمایه‌گذاری و اشتغال فرزندانشان فراهم کرده‌اند؛ از طرفي شهرداری هم بايد اختصاص اعتبارات بيشتر به حوزه حمل و نقل عمومي را با هدف رونق اقتصادي و رشد متوازن كسب و كار در شهر، در دستور كار قرار دهد .

كامران‌نيا خاطرنشان كرد: ترافیک سنگین در معابر علاوه برآنکه در موضوع شلوغی و ازدحام، آلودگی هوا، سیما و منظر شهری، مصرف انرژی، تلفات حوادث رانندگی و.. تاثیر گذار است بلکه دافع سرمایه گذاری در محدوده شهر نیز محسوب مي‌شود .

او ادامه داد: توجه به موضوع حمل و نقل عمومی و چاره‌اندیشی براي کاهش سفر با خودروهای شخصی بویژه در بخش مرکزی شهر امري ضروري بوده و باید مورد توجه مدیریت شهر شیراز قرار گیرد .

كامران‌نيا گفت: براساس مطالعات انجام شده امروزه 90 درصد از سفرها به مرکز شهري نظير لندن با استفاده از انواع مدهاي حمل و نقل عمومي نظير اتوبوس، مترو، تاكسي، يا شيوه‌هايي نظير دوچرخه و پياده‌روي انجام مي‌شود و تنها 10 درصد از سفرها به مرکز شهر حمل و نقل خصوصی است .

او با بيان اينكه چنين نسبتي براي شيراز برعكس است، گفت: آنچه توسط شورای اسلامي شهر و شهرداری شيراز طي 4 سال پیش رو باید در اولویت قرار گیرد  برنامه‌ریزی برای حل این مشکل اساسی است .

امكان كاهش 20 درصدي ترافيك شيراز طي برنامه‌اي 4 ساله

اين كارشناس شهرسازي در خصوص ارائه راهكاري براي حل مشكل ترافيك شهر شيراز خاطرنشان كرد: می‌توان سالانه پنج درصد و در پايان چهارسال 20 درصد از سفرهاي انجام شده با خودروهاي شخصي به مركز شهر را كاست .

او با تصريح اينكه راهبردهاي رسيدن به چنين هدفي مشخص بوده و قابل اجرايي است، گفت: به نظر مي‌رسد اگر در این شرایط حساس به فکر تهیه طرح‌های مطالعاتی زمان‌بر و پرهزینه، شیوه‌های سنتی گسترش راه‌ها و تقاطع‌ها و .. برویم علی‌رغم اینکه سرمایه و زمان زیادی صرف مي‌كنيم، نتيجه چنداني هم در حوزه كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، عايد ما نمي‌شود .

|

كامران‌نيا با يادآوري اينكه تداوم مسير مواجهه به ترافيك با شيوه‌هاي سنتي موضوع سرمایه‌گذاری درون شهر را دچار اخلال بيشتري خواهد كرد، گفت: مي‌توان با ايجاد محدوديت استفاده از خودروهاي شخصي، همزمان با حمايت از ساير مدهاي حمل و نقلي در حوزه عمومي، دوچرخه و پياده، تاكسي‌هاي اينترنتي و ... مي‌توان زمينه را براي تغيير چهره شهر و رسيده به آنچه در ادبیات برنامه ریزی شهری دنیا به‌عنوان "حمل و نقل پایدار شهری " (sustainable Urban transport)   خوانده می‌شود و البته زايش فرصت‌هاي براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي نظير گردشگري، تجارت، درمان و ... فراهم كرد .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: