• شنبه ۲۷ آبان ماه، ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 968-4876-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

راهکارهایی برای مقابله با استرس شغلی/
ورزش و خواب کافی را فراموش نکنیم

عصر حاضر به‌گونه‌ای است که بیشتر افراد، به‌ویژه کارکنان در محیط‌ های شغلی از استرس رنج می‌برند؛ اهمیت این مشکل به اندازه ای است که سازمان جهانی کار (ILO) شعار سال 2016 در روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را "استرس محیط کار: یک چالش اجتماعی"، نام‌گذاری کرد.

به گزارش ايسنا منطقه‌ي فارس به نقل از روابط عمومي علوم پزشكي شيراز عضو هيئت علمی گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: کارکنان در محیط‌های کاری به دلایل مختلفی مانند استفاده نکردن از اصول ارگونومی در طراحی شغل آن‌ها و سازمانی که در آن مشغول به‌کار هستند، جو و فرهنگ سازمانی نامناسب، ناسازگاری بین کار و زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی و دیگر عوامل، در معرض استرس و خطرات آن هستند .

دکتر حمیدرضا مکرمی با بیان اینکه، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مواجهه دائم با استرس می‌تواند باعث مشکلات سلامتی بسیار زیادی برای کارکنان شود، افزود: مطالعه‌های تازه به صورت آینده‌نگر انجام شده و حاکی از نقش بسیار مهم عوامل استرس‌زای شغلی در بروز بیماری‌های قبلی عروقی و افزایش دیابت، مشکلات گوارشی و بیماری های روحی روانی مانند افسردگی است؛ همچنین براساس نتایج برخی از مطالعه‌ها، این عامل در بروز سرطان، به‌ویژه سرطان سینه، مشکلات اسکلتی عضلانی، اختلالات جنسی و دیگر مشکلات سلامتی نقش دارند .

او اضافه کرد: برای پیشگیری از بروز استرس در بین کارکنان، نیاز است مدیران و مجریان سازمان‌ها توجه جدی به استفاده از اصول ارگونومی در طراحی مشاغل و ساختار سازمان داشته باشند؛ از طرف دیگر افراد می‌توانند با پرورش مهارت‌های مقابله با استرس (Coping with stress) مانع از بروز یا کاهش پیامدهای ناشی از آن شوند .

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه افراد می‌توانند با تغییر در شیوه زندگی، با استرس مقابله کنند؛ ادامه داد: بعضی از این اقدام‌ها شامل ورزش کردن، ارتباط‌های عاطفی و دوستانه، تغذیه، خواب و تفریح، است .

مکرمی تحرک بدن را نیز باعث آزاد شدن اندورفین‌ها (Endorphins) عنوان کرد که به استرس‌زدایی و تخلیه آن کمک می‌کنند و افزود: حتی اگر وقت کافی نداریم، 20 دقیقه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و تمرین‌ ورزشی در روز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد .

او همچنین ارتباط با اعضای خانواده و دوستان و استفاده از حمایت اجتماعی آن‌ها برای مقابله با استرس را بسیار کارساز دانست و یادآور شد: حتی یک تماس تلفنی در روز نیز بسیار مفید است .

این عضو هيئت علمی گروه ارگونومی، ادامه داد: مصرف بیش‌از اندازه کافئین، شکر و غذاهای فرآوری شده مانند کنسروهاوفست‌فودها می‌توانند بدن را آماده ابتلا به استرس کنند؛ باید سعی شود میوه و سبزی‌ها،سبزی‌های برگ سبز(اسفناج، کاهو، کلم‌برگ و سبزی‌های خوراکی)، مواد غذایی دارای اسید آمینه تریپتوفان(گوشت بوقلمون، آجیل، حبوبات، تخم‌مرغ، ماهی، جو، دانه کنجد و تخمه آفتاب‌گردان، موز و بادام)، بلغور جوی دوسر، ماست و شیر، پسته، شکلات تلخ، نان سبوس‌دار و بادام‌هندی، به‌طور روزانه مصرف شود .

مکرمی اضافه کرد: بدون استراحت و خواب کافی بین هفت تا 9ساعت، بدن عملکرد خوبی نخواهد داشت و انرژی لازم را برای مقاومت در برابر استرس‌های روزانه زندگی ندارد؛ نیاز است در برنامه‌ هفتگی، زمان هایی برای رفتن به دامن طبیعت، تفریحگاه‌ها و دیگر مکان‌های آرام‌بخش اختصاص داده شود، همچنین رفتن به مکان‌های مذهبی می‌تواند در کاهش استرس و تخلیه آن مفید باشد .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: