صندليهاي
خالي دانشگاهها و مراكز آموزشعالي، موضوعي فراگير محسوب ميشود كه در تمام سطوح
دانشگاهي اعم از دانشگاههاي دولتي و غيردولتي و اكثر رشتهها و مقاطع تحصيلي، بهعنوان
پديدهاي مهم نگاهها را به خود معطوف كرده است.
به گزارش
ايسنا منطقهي فارس، نگاهي به آمارها نشان ميدهد كه طي سالهاي اخير شاهد رشد
تعداد صندليهاي خالي در دانشگاهها و مراكز آموزشعالي هستيم؛ روندي كه از
دانشگاههاي كوچكتر و كمنام شروع شده و اكنون گريبان دانشگاههاي بزرگ را نيز
گرفته است.
كارشناسان
اعتقاد دارند كه پديده صندليهاي خالي دانشگاهي، موضوعي چند علتي است كه نبايد بهعنوان
يك تهديد به آن نگاه كرد بلكه ميتوان با نگاهي خلاقانه و معطوف به آينده، اين
چالش را به فرصتي براي تغيير در نظام آموزشي تبديل و از آن استفاده كرد.
پديدهي
صندليهاي خالي دانشگاهي در سطح دانشگاهها و مراكز آموزشعالي شهر شيراز، بهعنوان
شهري داراي تراز دانشگاهي بالا در ايران و حتي منطقه هم ديده ميشود.
معاون آموزشی
و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز علت اصلی کم شدن تعداد دانشجو در
اين دانشگاه را افزايش تعداد موسسههاي آموزشعالي غيرانتفاعي ميداند، آنچه او
رشد قارچگونه تعبير ميكند.
علیرضا تهور
در گفت و گو با ايسنا منطقهي فارس یکی از دلایل کم شدن ظرفیت دانشجو را کم شدن جمعيت
افرادي دانست كه بيشترين تعداد متقاضيان تحصيلات آكادميك را تشكيل ميدهند.
او گفت:
البته افزایش ظرفیت دانشگاههای دولتی، پیامنور و علمی کاربردی نيز ميتواند از
ديگر دلايل مواجههي دانشگاه آزاد با پديدهي صندليهاي خالي باشد.
این استاد دانشگاه
با بیان اینکه پذیرش دانشجو در سال تحصيلي 96- 97 نسبت به سال قبل کاهش 30 درصدی داشته است، افزود: این کاهش ظرفیت در مقطع کارشناسی
و در رشتههای علوم پایه و مهندسی کشاورزی بيشتر دیده میشود.
معاون آموزشی
و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به اینکه برخی رشتهها طرفداران
خود را از دست داده است، سوق داده شدن دانشگاه به سمت رشتههاي ميانرشتهاي را
يادآور شد و گفت: بيشتر متقاضيان ورود به دانشگاه تمايل به تحصيل در رشتههاي حقوق
و پزشكي دارند.
تهور دانشگاه
آزاد را یک موسسه کاملا غیر انتفاعی معرفي و اضافه كرد: تمام هزینههای دانشگاه از
محل شهریه تامین میشود و با توجه به شرايط روز، افزایش شهریهي در دانشگاه آزاد امري
اجتناب ناپذیر است.
سرپرست اداره
کل امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ايسنا، تاكيد كرد كه اين
دانشگاه نه تنها با صندليهاي خالي مواجه نيست بلكه با افزايش ظرفيت هم روبرو بوده
است.
حمیدرضا میرزاجانی
افزود: از سال 76 تا 90 گرایش به سمت رشتهي داندانپزشکی بيشتر بود اما از سال 90
به بعد، گرايش به سمت رشتهي پزشكي در ميان متقاضيان ورود به دانشگاه، بيشتر بوده
است.
او گفت: افزایش
گرایش به رشتهي پزشکی از سویی فرصتي براي جذب و پذيرش نخبگان در دانشگاه علوم
پزشكي شيراز بوده است؛ اما با توجه به ظرفيت محدود پذيرش، اگر مراقبت نكنيم اين
موضوع به يك تهديد بدل ميشود.
ميرزاجاني با
يادآوري اينكه برخي كارشناسان اعتقاد به افزايش ظرفيت داشته و دارند، گفت: در نیم سال
اول سال تحصيلي 96-97 تعداد دانشجویان پزشکی از 94 نفر به 163 نفر، داندانپزشکی از
56 نفر به 83 نفر، داروسازی از 56 نفر به 84 نفر و پرستاری از 20 نفر به 43 نفر افزایش
یافته است.
به گفتهي سرپرست
اداره کل امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رغبت دانشآموزان و خانوادههاي
دانشآموزان به تحصيل در رشتههاي پزشكي و پيراپزشكي، پذیرش دانشجویان مهمان، افزایش
ظرفیت مازاد، تقاضای دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی مقیم کشورهای خارجی و
امكان اشتغال بهكار پس از فارغالتحصيلي را از دلايل افزايش ظرفيت اين دانشگاه
دانست.
رییس دانشگاه
پیام نور استان فارس نیز از کاهش 30 درصدی پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و 20 درصدی
در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: کاهش جمعیت، تعدد دانشگاهها، کاهش فضاي كسب
و كار و اشتغال و افزایش ظرفیت برخی دانشگاهها تاثیر مستقیم بر افزایش صندلی خالی
دانشگاهي دارد.
عبدالرسول قرائتی
جهرمی با بیان اینکه امسال 36 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در فارس وارد دانشگاه
پيامنور شدهاند، گفت: در رشتههای علوم پایه و کشاورزی بهدلیل نداشتن آیندهي شغلی
با کمترین متقاضی رو به رو بودهايم.
قرائتي گفت: از
سال 93 به بعد به دلایل بومی گزینی، بهبود سطح آموزش، مسائل فرهنگی و همچنین هزینه
کمتر نسبت به برخی موسسههای اموزش عالی، دانشگاه پيامنور در جذب دانشجو پيشرفت
داشته است.
به گزارش
ايسنا، كارشناسان اعتقاد دارند كه افزايش تعداد مراكز آموزشي، نبود فضاي كسب و
كار مناسب، متناسب نبودن رشتهها و آموزشها با نيازهاي بازار كار، پايين بودن
كيفيت آموزشي و تئوري محوري در رشتههاي دانشگاهي و وضعيت اقتصادي جامعه، تاثير
مستقيم بر خالي ماندن صندليها در مراكز آموزش عالي داشته و دارد.
فعاليت بالغ
بر 2800 موسسهي آموزشعالي غيردولتي و غيرانتفاعي در كشور، گسترش شبكههاي
دانشگاهي در تمام شهرها و بيتوجهي به لزوم راهاندازي رشتههاي مهارتي و دانشگاههاي
نسل سوم، از ديگر علل مد نظر كارشناسان در خالي ماندن صندليهاي دانشگاهها است.
برداشته شدن
كنكور، ايجاد دورههاي مختلف در رشتهها و سطوح تحصيلي متفاوت، ارائهي تسهيلات
دانشجويي و ... از راهكارهايي است كه در سالهاي اخير از سوي مراكز آموزشعالي
مختلف كه با افزايش تعداد صندليهاي خالي مواجه بودهاند، انديشيده و اجرايي شده
است.
اگرچه اين
راهكارها نيز نتوانسته پاسخگوي روند رو به افزايش تعداد صندليهاي خالي در دانشگاههاي
كشور باشد.
شايد هنوز
اين معضل گريبان دانشگاههاي دولتي بزرگ كه داراي رتبههاي بالايي جدول مراكز
آموزشعالي به لحاظ كيفيت آموزشي هستند را نگرفته است؛ اما اگر اين دانشگاهها نيز
به لزوم تغيير در نگرشهاي آموزشي نينديشند، بيترديد در آينده با كاهش تعداد
متقاضي مواجه خواهند بود.
كارشناسان
اعتقاد دارند كه كاهش تعداد متقاضيان ورود به دانشگاهها و مراكز آموزشعالي، ميتواند
فرصتي مناسب براي تغيير در ديدگاهها و برنامههاي مد نظر برنامهريزان اين مراكز
باشد.
افزايش كيفيت
آموزشي، متناسب سازي رشتهها و دروس با نيازهاي روز و حركت به سمت ايجاد و گسترش
دانشگاههاي نسل سوم، يا دانشگاههاي مهارت محور و .... راهكارهايي است كه قطعا ميتواند
آيندهاي بهتر براي آموزش عالي در ايران خلق كند.