• پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 9611-3773-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

علوی‌تبار عنوان کرد

لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب

علی‌رضا علوی‌تبار روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب اعتقاد دارد که در سال پایانی دهه‌ی چهارم پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب بیش از دیگر زمان‌ها احساس می‌شود .

به گزارش ایسنا ، علی‌رضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همایشی با عنوان "جایگاه اصلاح‌طلبی در انقلاب اسلامی" با تاکید بر این نکته که اصلاح طلبان در هدف انقلابی و در ابزارها اصلاح طلب هستند، گفت: جریان اصلاح طلبی وفادارترین جریان انقلابی است که هم پایبند به اهداف و هم به دنبال ابزارهای مناسب برای بازخوانی آرمانهای متعالی است .

وی در تشریح نسبت بین اصلاح طلبی و انقلاب و  برقراری این نسبت، به عقلانیت عملی اشاره و اضافه کرد: کسی که از ابزارها و وسایلی برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند اما به نتیجه نمی رسد، بدین معناست که فاقد عقلانیت عملی است .

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در خصوص انقلاب اسلامی مباحث انتقادی زیادی مطرح شده اما در مورد متعالی بودن آرمان های انقلاب وحدت نظر وجود دارد، خاطرنشان کرد: آرمانهایی که انقلاب دنبال می کرد در مقابل خواسته ها و آرمانهای ایرانیان از یک جامعیت، آزادی فردی، برابری اجتماعی، نفی سلطه، روابط خارجی، اخلاق و معنویت و... برخوردار بود .

علوی تبار تصرف خشونت آمیز قدرت یک حکومتی برای به کارگیری قدرت در جهت تغییرات بنیادین در جامعه را تعریفی از انقلاب برشمرد و با بیان اینکه همه انقلاب ها از خشونت به عنوان ابزاری برای تحول استفاده کرده اند، گفت: در صورت تداوم این عنصر، ممکن است انقلاب تباه شود .

او اضافه کرد: خشونت ابزاری است که پس از مدتی اصالت پیدا می کند و به مرور زمان به انقلاب ضربه وارد میزند .

این فعال سیاسی اصلاح طلب که اعتقاد دارد خشونت با تکثر سازگار نیست و برای اعمال نیاز به تمرکز دارد، ادامه داد: عنصر خشونت برای انقلاب بسیار خطرناک است و اگر نتوان آن را کنترل کرد، امکان نابودی انقلاب به وجود می آید .

علوی تبار با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی ایران ذاتا خشونت آمیز نبود، گفت: به عنوان مثال تعداد اعدامی های بهمن ۵۷ تا خرداد ۶۰ ، تنها ۴۹۷ نفر بود .

او همچنین به تاریخچه شکل گیری خشونت در ایران اشاره و آن را متعلق به زمانی دانست که نیروهای رقیب تلاش کردند که قدرت را بدست گیرند و رقابت ها اوج گرفت و گفت: تا سال ۶۷ به گفته آمارهای اپوزیسیون ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از گروههای اپوزیسیون یا در خیابانها و یا در زندانها ترور شدند .

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنان خود اصلاحات را نوعی دعوت به عقلانیت عملی عنوان کرد که حرف اصلی آن این است که اگر آرمانهای انقلاب، آرمانهایی متعالی است، باید به دنبال ابزارهایی بود که با این آرمانها تناسب داشته باشند .

به گفته علوی تبار، اصلاح طلب کسی است که خشونت را به عنوان ابزاری که می توان از آن برای دگرگونی استفاده کرد  نفی می کند که در واقع این نوعی از عقلانیت عملی است .

وی به لزوم توجه جدی به محتواهای انقلاب هم تاکید و از جمهوریت به‌عنوان مهمترین آرمان انقلاب یاد کرد و در خصوص جمهوریت نیز گفت: مردم ایران با انقلاب بنای حکومتی نو مبنی بر اراده جمهور گذاشتند و امروز بازخوانی آن به معنای تلاش جهت بدست آوردن ابزارهای متناسب با آنها است .

علوی تبار ادامه داد: اگر امروز با نقد بنیادین راههای تحقق بهتری برای جمهوریت متصور شویم، باید اصلاح بنیادی به معنای بازگشت به آرمانهای متعالی را انتخاب کنیم .

وی به مسئله علوم اجتماعی در انقلاب هم اشاره و بیان کرد: ایران در شرایطی پیروز شد که به دلایل مختلفی سیاست گذاری در جامعه زیر سوال رفته بود و به همین دلیل بسیاری از آرزوهایمان تحقق پیدا نکرد .

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بدون آگاهی از علوم اجتماعی نمی توان خط مشی درستی در کشور ایجاد کرد، گفت: اصلاحات یعنی توجه مجدد بر این ابزارها  و ما به علوم اجتماعی برای غلبه بر وضعیت نامناسبی که در آن به سر می بریم، نیاز داریم .

علوی تبار ادامه داد: به اندازه کافی مرگ و خشونت را تجربه کرده ایم وامروز زمان آن رسیده تا با گذر از مرگ وارد دورانی شویم که بتوان زندگی را به جامعه هدیه داد .

وی با تاکید بر این مطلب که اصلاحات می تواند آرمانهای انقلاب را با ابزارهای مناسب تحقق دهد، افزود: حوزه های مختلف زندگی جمعی ما از هم مستقل هستند وباید مستقل دیده شوند؛ در هر حوزه ای باید از ابزارهای خاص خود استفاده کرد .

این فعال سیاسی اصطلاح معتقد است که روش های انقلابی به معنای تکیه بر رهبری کاریزما نیست که باید بیشترین اختیار را به آن داد تا جامعه را پیش ببرد .

علوی تبار همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا از انقلاب به اصلاحات رسیدیم؟ گفت: تجربه انقلاب به ما نشان داد که در جریان انقلاب نتوانستیم ابزارهای مناسب برای آرمانها تدارک ببینیم و امروز با بازخوانی آنها به دنبال تحقق آرمانهای اولیه هستیم .

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آنچه که امروز ایران را برای یک دهه در دامنه ی قهر و درگیری داخلی پیش برد، درگیری دونیروی قهر آمیز و جنگ طلب برای دستیابی به قدرت بود .

زیبا کلام: اصلاحات امروز تنها به معنای آزادی و دموکراسی است

به گزارش ایسنا ، صادق زیباکلام  نیزدر نشستی که تحت عنوان جایگاه اصلاح طلبی در انقلاب اسلامی به میزبانی حزب ندای ایرانیان وسازمان عدالت و آزادی استان فارس در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه سال ۹۶ ، سالی خوبی برای اصلاح طلبان نبود، به توجیه این گفته خود در طول سخنرانی پرداخت .

وی با بیان اینکه در شرایطی سال ٩٦ روزهای پایانی را طی می کند که اصلاح طلبان مورد غضب بخش قابل توجهی از دهه هفتادیها قرار گرفتند، افزود: در جریان ناآرامی های اخیر شاهد سر دادن شعارهایی علیه این جریان سیاسی بودیم که دست کمی از اصولگرایان نداشت .

این فعال سیاسی اصلاح طلب دفاع از جریان سیاسی اصلاحات در شرایط فعلی را دشوار دانست و آن را به مثابه این موضوع توصیف کرد که در خانه خود سه گل خورده باشی و در بازگشت و در خانه حریف بخواهی جبران کنی .

وی با بیان اینکه معتقدم از دوم خرداد تاکنون جریان اصلاح طلبی با یک بحران مواجه است ، با طرح سوالی مبنی بر اینکه اصلاح طلب کیست و مشکل اصلاحات چیست؟ گفت: طی دو دهه گذشته مطالب زیادی در این باب گفته شده که باعث شده امروز یک تعریف واحد و منسجم از آن بیرون نیاید .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: