• سه شنبه ۲۲ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9612-7414-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

شهردار شیراز:

گردشگری راه‌کار رونق اقتصادی شیراز است/
هوشمندسازی راه‌حل مشکل ترافیک

شهردار شیراز تاکید دارد که گردشگری مهمترین و موثرترین راهکار برای رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و تولید ثروت در این کلانشهر محسوب می‌شود و این ظرفیت و باور در شیراز وجود دارد.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس حیدر اسکندرپور سه‌شنبه 22 اسفند در یک کنفرانس خبری با پاسداشت و گرامی‌داشت روز شهدا و یاد و خاطره آنان، تاکید کرد که در موضوع گردشگری نیاز به اجماع مدیریتی در شهر و سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی است، گفت: اگر دستگاه‌های ذیربط همراهی و همفکری لازم را نداشته باشند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

شهردار شیراز با تاکید براینکه ملاحظاتی در پذیرایی گردشگران وجود دارد که برای آن نیازمند بسترسازی فرهنگی و برنامه‌ برای گردشگری و گردشگران است، گفت: هنوز از نقطه‌ی مطلوب فاصله زیاد است.

او با بیان اینکه در گذشته کوتاهی‌هایی برای رسیدن به جایگاه شیراز در حوزه‌ی گردشگری داشته‌ایم، گفت: برای تحقق شغل پایدار، حوزه‌ی گردشگری برای شیراز یک فرصت طلایی است؛ شیراز فراتر از خیلی شهرهای ایران می‌تواند فعالیت کند اما نیازمند اجماع فکری، برنامه‌ای و عملی برای فراهم کردن فضاهای گردشگری هستیم.

شهردار شیراز در خصوص بافت تاریخی و تخریب‌های حادث شده در این بافت، با بیان اینکه بافت تاریخی، خاطره مشترک مردم شیراز است، گفت: در مباحث شهرهای بزرگ، اقدامی در دستور ویژه‌ی کار قرار دارد و آن ایجاد حس تعلق در شهروندان است.

او با بیان اینکه حس تعلق در شهرهای بزرگ می‌تواند مبارک باشد و می‌تواند بعضی از پدیده‌های نامبارک را سامان بخشد، تصریح کرد: بافت تاریخی شیراز از نقاطی است که حس تعلق ایجاد می‌کند پس باید به آن توجه کنیم؛ در سال‌های گذشته به دلیل اینکه در بافت‌های تاریخی اختلاف نظر در نوع مدیریت بوده باعث تخلیه از ساکنان اصلی آن شده است.

شهردار شیراز با تاکید براینکه ساکنان بافت تاریخی به‌دلیل آنکه این بافت متناسب با مقتضیات و نیازهای روز نتوانست رشد مناسبی داشته باشد، این بافت را خالی کردند، گفت: امروز بخش زیادی از ساکنان بافت تاریخی را غیرایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

او گفت: طی دو سال گذشته اتفاقاتی در بافت تاریخی حادث و منجر به حرکت این بافت به سمت رونق این منطقه شده است؛ امروز بالغ بر درخواست تاسیس 120 رستوران و هتل در این بافت وجود دارد و این نشان از شکل‌گیری جریان زندگی در بافت تاریخی است.

اسکندرپور با تاکید براینکه شهرداری در بهسازی و بدنه‌سازی و آماده‌سازی کمک کرده و می‌کند، گفت: تلاش ما تغییر سیما و منظر بافت تاریخی است و قطعا این اتفاق سریعتر پیش خواهد رفت.

او با بیان اینکه دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی و برگزاری رویدادهای فرهنگی در بافت تاریخی تاسیس شده است، در خصوص تخریب بافت، گفت: بخشی از این تخریب طبیعی بوده و در سال‌های گذشته انجام شده و بخشی نیز به دلیل طرح توسعه بوده است، طرح 57 هکتاری معروف، باید تلاش کنیم که این طرح متناسب با مصوبه‌ی اولیه باشد، هم‌اکنون میراث و راه  هم معتقد هستند متناسب با طرح اولیه نیست.

شهردار شیراز تاکید کرد که به عنوان شهرداری باید حضوری موثر و مداوم در بافت تاریخی داشته باشیم و همکاران با دقت بیشتری مسائل را رصد کنند.

اسکندرپور در خصوص موضوع ترافیک شهر شیراز نیز گفت: این مشکل تمام کلانشهرها محسوب می‌شود و قطعا برای حل آن نیاز به ساخت بزرگراه، پل، روگذر و زیرگذر است اما با احداث این زیرسازها، نمی‌توان مشکل ترافیک را حل کرد.

او با تاکید براینکه شیراز شیراز باید مثل شیراز باشد و از مقایسه‌ی آن با شهرهای دیگر پرهیز داشت، گفت: برای حل مشکل ترافیک ابتدا باید رینگ‌های پیرامونی شهر احداث شود بعد به رینگ‌های داخلی بپردازیم؛ در مرکز شهر هم بخشی از ترافیک را می‌توان با هوشمندسازی کنترل کرد.

حل پدیده حاشیه‌نشینی با مداخله مستقیم امکان‌پذیر نیست

شهردار شیراز با یادآوری شیراز سومین کلانشهر دست به گریبان با حاشیه‌نشینی است، تصریح کرد: با مواجهه‌ی مستقیم و فیزیکی با پدیده‌ی حاشیه‌ نشینی موافق نیستم بلکه بر مداخله‌ی تاثیرگذار و موثر موافق هستم.

اسکندرپور با بیان اینکه مشکلات ما در موضوع حاشیه‌نشینی عمدتا اجتماعی است، شاید در این حوزه‌ی مشخص شهرداری چندان مسئولیتی نداشته باشد، تصریح کرد که تبعات حاشیه‌نشینی در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشهود و در درازمدت هم امکان دارد در حوزه‌ی سیاسی هم بروز کند.

شهردار شیراز با اشاره به وضعیت اقتصادی این مجموعه، گفت: امروز درآمدهای شهرداری شیراز در مجموع 11 منطقه روزانه بیش از 4 میلیارد تومان نیست حال آنکه هزینه‌های جاری شهرداری ماهیانه بیش از 63 میلیارد تومان است.

او راهکار حل این مشکل را رسیدن به راهکارهای درآمدهای پایدار و محقق کردن آنها و تعیین تکالیف قانونی در بودجه سالیانه دانست و تاکید کرد: زمانی که درآمد پایدار وجود نداشته باشد شهرداری‌ها مجبور هستند به شهر فروشی تن در دهند.

وی با بیان اینکه یک مجموعه شرایط باعث تغییر کاربری‌ها می‌شود، بر این نکته تاکید کرد که شهرداری شیراز در خصوص تغییر کاربری‌ها، جدیت داشته و تلاش می‌کند خصوصا در موضوع باغ‌ها و ممانعت از تغییر کاربری باغ‌ها، قطعا مد نظر است.

اسکندرپور با اشاره به اقدامات مناسبی که در موضوع بهسازی و آماده‌سازی شیراز خصوصا در آستانه نوروز انجام شده و تداوم دارد، لزوم تغییر در وضعیت ورودی‌های شیراز را متذکر شد و گفت: با استفاده از ظرفیت گروهی از معماران جوان، تمام ورودی‌های شیراز را بررسی کرده و اشکالات را صورت‌جلسه کرده‌ایم، برنامه برای بهسازی ورودی‌ها را از 10 کیلومتری مد نظر داریم.

شهردار شیراز با تصریح اینکه موضوع شهر فروشی ارتباطی به مدیری که به‌عنوان شهردار مسئولیت می‌پذیرد ارتباط مستقیمی ندارد، ضرورت تعریف درآمدهای پایدار برای ممانعت از این امر را یک ضرورت دانست.

بدهی 386 میلیاردی شهرداری شیراز به پیمانکاران

شهردار شیراز همچنین میزان بدهی این مجموعه به پیمانکاران را بالغ بر 386 میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: به عنوان شهردار باید گزارشی از وضعیت موجود شهرداری در زمان شروع به کار، ارائه می‌دادم و بیان مسائل موجود تنها برای رسیدن به این هدف بوده است.

اسکندرپور با تصریح اینکه پرداخت بدهی پیمانکاران با حجم درآمدهای شهرداری شیراز امکان‌‍پذیر نبوده است، گفت: برای پرداخت بدهی‌های معوق، پیمانکاران را براساس میزان مطالبات دسته بندی کرده‌ و پرداخت بدهی‌ها را آغاز کرده‌ایم.

او با تاکید براینکه علت توقف پروژه‌ی بزرگراه کوهسار مهدی، طرح شکایت از سوی معارضان مسیر بوده است، گفت: بخشی از این معارضان مربوط به شهرداری منطقه یک و بخشی مربوط به شهرداری منطقه شش شیراز است و طرح دعوی به ماه‌های قبل از حضور من در شهرداری شیراز باز می‌گردد.

شهردار شیراز حجم این مطالبات را حدود 100 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: اگر تنها قصد گشایش مسیر باشد، میزان مطالبات کمتر خواهد بود اما برای حریم باید کل مطالبات را پرداخت می‌کردیم؛ اکنون هم یک تیم برای مذاکره به معارضان تعیین و کار شروع شده است و امیدواریم به سرانجام مناسبی برسد.

شهدا میراث معنوی هستند و موظف به حفظ این میراث هستیم

اسکندرپور با اشاره به موضوع تصاویر شهدا، با تصریح اینکه همه افراد مدیون شهدا بوده وهستند، گفت: در موضوع شهدا، چپ و راست  اصلاح طلب و اصولگرا نداریم؛ همه مدیون شهدا هستیم و باید چه به‌صورت شکلی چه محتوایی برای آنچه ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری کنیم.

او با تاکید براینکه در تمام دنیا برای ایثارگران و قهرمانان و شهدا، ارزشی خاص قائل بوده و هستند،‌گفت: متاسفانه گاهی از سوی برخی افراد بی‌انصافی هایی می‌شود، خصوصا افرادی که خیلی دوران دفاع مقدس و بدو انقلاب را درک نکرده‌اند؛ شهدا برای همه کشورها میراث معنوی محسوب می‌شوند و میراث معنوی پشتوانه‌ی هر کشور و ملتی است.

شهردار شیراز با تصریح اینکه رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی نباید دعواها و مباحث و اختلاف نظرهای خود را به حیطه‌ی شهدا بکشانند، گفت: هرجا که اختلاف نظری بین گروه‌ها و افراد وجود داشته باشد، همان‌جا باید طرح و دنبال شود، جایی که مربوط به قهرمانان و شهدا است اجازه وارد کردن اختلاف‌ها را نداریم.

اسکندرپور با تاکید براینکه طی هفت سال گذشته موضوع تعویض بنر و قاب تصاویر شهدا مد نظر شهرداری شیراز بوده است، گفت: ابلاغ تعویض بنرها و نوسازی آنها برای آمادگی ورود به سال جدید در تیرماه صادر شده و اسناد آن در شهرداری موجود است.

او با بیان اینکه تعویض بنرهای شهدا در هفته‌های اخیر با انتشار تصاویری در فضای مجازی به سمت دیگری سوق داده شد، گفت: شخصا موضوع را با حساسیت و جدیت پیگیری کرده‌ام و هنوز هم در برخی مسائل قانع نشده ام، اما تاکنون حداقل 600 بنر حاوی تصاویر شهدا و 100 قاب تعویض شده است.

شهردار شیراز ابراز امیدواری کرد که طی سه روز آینده، در مسیرهای بلوار مدرس، رحمت و پاسداران، تصاویر جدید شهدا نصب شود و تاکید کرد که نوروز باید شهر شیراز بوی شهدا و رشادت‌ها و ایثار شهدا را داشته باشد.

97 درصد بودجه شهرداری به عمران اختصاص دارد

اسکندرپور تاکید کرد که بالغ بر 97 درصد از کل اعتبارات شهرداری شیراز به مباحث عمرانی اختصاص دارد که این عدد بالغ بر هزار میلیارد تومان خواهد بود اما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت اصلی است و بعد از آن چند پروژه‌ی بزرگ تعریف و اجرای آن آغاز می‌شود.

شهردار شیراز گفت: پروژه‌ی پیاده‌راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان، یکی از پروژه‌های مهمی است که با رویکرد گردشگری و در یکی از مهمترین محورهای شهر اجرایی می‌شود.

او همچنین از راه‌اندازی بازار هنر در محله‌ی سنگ سیاه و اختصاص بخشی از پیاده‌راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان به هنرمندان برای تولید و عرضه محصولات صنایع دستی به‌عنوان اقدامات مد نظر خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم سال آینده طرح موزه‌ی هنرهای معاصر را در شیراز اجرایی کنیم.

شهردار شیراز با اشاره به قرارداد فاینانس 771 میلیون دلاری قطار شهری، گفت: این طرح اکنون به واسطه آنکه بانک عامل از شهرداری تضمین ملکی 2 هزار میلیارد تومانی درخواست می‌کند، اجرایی نشده است و ما موضوع را با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌ایم و امیدواریم با ورود مجلس، راهکاری اندیشیده شود.

اسکندرپور همچنین تاکید کرد که شهرداری شیراز حامی سرمایه‌گذاران واقعی بوده است و از چنین سرمایه‌گذاری‌هایی حمایت می‌کند، گفت: در شیراز افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند؛ اما بعضا فقط دریافت مجوز و زمین و ایجاد یک رانت را دنبال کرده‌اند؛ قطعا ما با این سرمایه گذاران و این نوع سرمایه‌گذاری‌ها کاری نداریم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: