• سه شنبه ۲۱ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 971-1576-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

ارتباط تغذیه و سرطان

پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه 30 تا 40 درصد انواع سرطان‌ها با ايجاد تغيير روش مناسب در تغذيه، كنترل وزن و ورزش قابل پيشگيري است .

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز پزشك مركز بهداشت شهداي والفجر در زمینه ارتباط سرطان با غذا، گفت: تحولاتي كه امروزه در نوع زندگي و عادات غذايي مردم صورت گرفته، زمينه ساز بروز بسياري از سرطان هاست، به طوری که غذايي كه مي خوريم به طور بالقوه مي تواند حاوي مواد سرطان زا و يا داراي مواد پيشگيري كننده از سرطان باشد.

راحله نظري با توضیح این مطلب که گاهی نمي توانيم بر بعضي عوامل محيطي ايجاد كننده سرطان مانند اشعه ها، پرتوها و مواد شيميايي غلبه كنيم، افزود: اما مي توانيم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهاي غذايي، میزان ابتلای به سرطان را در خود و خانواده خود به ميزان قابل توجهي كاهش دهيم .

او با بیان اینکه تفاوت استعداد ابتلای به سرطان در افراد مختلف، ناشي از عوامل زنتيكي و محيطي متفاوت است، تاکید کرد: عوامل محيطي تاثيرگذار بر سرطان شامل انواع اشعه ها، پرتوها، موادشيميايي، ويروس ها و نوع تغذيه افراد است .

  نظري با اشاره به اینکه رژيم غذايي افراد نقش مهمي در پيشگيري از بروز سرطان و همچنين درمان آن ايفا مي كند، ادامه داد: حدود يك سوم سرطان ها با آنچه ما مي خوريم، در ارتباط هستند .

او در ادامه با معرفی دستورالعمل هاي توصيه شده كه قابل استفاده عموم مردم براي پيشگيري از سرطان باشد، اضافه کرد: داشتن رژيم غذايي گوناگون از تمامي گروه هاي مواد غذايي شامل سبزي و ميوه ها، غلات، گوشت، محصولات لبني مصرف غذاهاي دربرگیرنده آنتي اكسيدان مانع بروز سرطان، به ویژه سرطان روده مي شوند .

پزشك مركز بهداشت شهداي والفجر، گفت: كساني كه رژيم آنها مملو از سبزي، سالادهاي تازه و روغن زيتون است، مطمئن باشند كه میزان ابتلا به سرطان در آنها بسیار کم می شود .

نظري با اشاره به اینکه "بتاكاروتن" يك ضد سرطان قوي است كه توصيه مي شود 15 تا 25 ميلي گرم از آن در روز مصرف شود، توضیح داد: سيب زميني شيرين، هويج، طالبي، گرمك، كدو تنبل، انواع كدو، اسفناج، كلم، انبه از جمله مواد غذايي دارای بتاكاروتن است .

او با بیان اینکه چاقي زمينه ساز بروز سرطان است، توصیه کرد: متعادل نگه داشتن وزن بدن، استفاده نکردن از چربي زياد، غذاهاي حاوي چربي اشباع شده و كلسترول، افزايش مصرف غذاهاي دارای فيبر مانند سبزي، ميوه ها، دانه ها، غلات و نان سبوس دار و همچنین محدود كردن مصرف شيريني و كاهش مصرف نمك در رژيم غذايي از جمله اقدام هایی است که برای پیشگیری از سرطان، باید انجام شود .

پزشك مركز بهداشت شهداي والفجر با تاکید بر استفاده نکردن از نوشابه هاي الكلي، توضیح داد: مصرف الكل مي تواند منجر به سرطان دهان،حلق، مري و كبد شود، همچنین در پختن غذا نیز به جاي سرخ كردن، از روش بخارپز و آب پز كردن استفاده شود .

دكتر نظري هشدار داد: در روش هايي مانند كباب و بريان كردن از تماس ماده غذايي با دود جلوگيري و مواد غذایی را قبل از كباب كردن و بريان كردن در فويل پيچيد؛ پرهیز از مصرف غذاهاي مانده، كپك زده و چاي داغ، دیگر توصیه های موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان است .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: