• سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 972-2576-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

تناسب اندام با ورزش روزانه/
بهترین گزینه‌ها برای ورزش بانوان

مسئول برنامه باروري سالم مركز بهدشت شهدای انقلاب شیراز، با اشاره به توجه روز افزون افراد خصوصا بانوان به حفظ تناسب اندام، انجام ورزش روزانه به مدت 30 دقیقه را عاملی کمک کننده در دست‌یابی به این هدف دانست.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس فاطمه پوریزدی سه‌شنبه 11 اردیبهشت در کارگاه آموزشی ویژه‌ی بانوان، اهميت توجه به سلامت زنان در خانواده را یک ضرورت عنوان و اضافه کرد: سلامت بانوان، به نوعی تضمین کننده سلامت سایر اعضای خانواده محسوب می‌شود.

این کارشناس، سلامت زنان را شامل تغذيه مناسب، حفظ تناسب اندام، انجام آزمايش‌هاي غربالگري، انجام چكاپ‌‌هاي ماهيانه و توجه به زيبايي و سلامت پوست و مو برشمرد و بر اهميت توجه به آن از دوران بلوغ تاکید و با اشاره به ضرورت حفظ سلامت و تغذيه مناسب در دختران جوان به دليل آمادگي براي بارداري، توصيه كرد: روزانه ۳۰ دقيقه ورزش، علاوه بر حفظ سلامت، به تناسب  اندام نيز كمك مي‌كند .

پوریزدی به تغييرات فيزيولوژيك فراوان بانوان در دوره‌هاي قاعدگي، بارداري و يائسگي، اضافه کرد: براي توجه به سلامت زنان، انجام آزمايش‌هايي از قبيل تست پاپ‌اسمير، ماموگرافي، آزمايش كامل خون، آزمايش‌ها غربالگري سرطان‌هاي زنان، مانند سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان و سرطان پستان از اهميت بالايي برخوردار است .

اين كارشناس سلامت خانواده، بر تامين سلامت زنان از نظر روانشناختي نيز تاكيد و خاطرنشان کرد: بسياري از زنان، به ويژه زنان خانه‌دار، به دليل ابتلا به روزمرگي دچار افسردگي مي‌شوند كه این حس ناخوشايند به ساير اعضاي خانواده نيز انتقال می‌یابد.

او سلامت زنان را حتي در سنين يائسگي از حساسيت برخوردار دانست و ادامه داد: بيماري‌هايي مانند چاقي، ديابت، پوكي استخوان و مشكلات قلبي عروقي هميشه در كمين زنان هستند و دوران يائسگي  به دليل تغييرات هورموني ايجاد شده، باعث بروز بسياري مشكلات از جمله پوكي استخوان مي شود، بنابراین سلامت زنان در دوران جواني  بسيار  بااهميت است؛ زيرا با حفظ سلامتي در آن دوران، سالمندي خوبي به ارمغان می آید .

مسئول برنامه باروري سالم مركز بهداشت شهداي انقلاب، ورزش‌هايي مانند شنا، يوگا، پياده‌روي، دوچرخه سواري و ايروبيك را بهترين گزينه براي حفظ سلامت زنان برشمرد و از آنها به‌عنوان ملزومات زندگی سالم برای زنان نام‌برد.

بهترین روش‌های نگهداری شیر مادر

یک عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه‌ی علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه بهترین غذا برای شیرخوار از بدو تولد شیر مادر است، تاکید کرد که تغذیه نوزاد با شیر مادر باید بر اساس میل و تقاضای شیرخوار باشد و گفت: در صورت ابتلای نوزاد به بیماری، شیر مادر نباید قطع شود و مادر باید به شیردهی نوزاد ادامه دهد .

مرضیه اکبرزاده، بهترین راه برای اطمینان از کفایت شیر مادر برای نوزاد را بررسی الگوی وزن‌گیری نوزاد دانست و با بیان اینکه در صورت نبود چند ساعته مادر به هر دلیل، باید از شیر دوشیده شده مادر که به روش مناسب نگهداری شده است، برای تغذیه نوزاد استفاده کرد، ادامه داد: برای نگهداری بهینه شیر مادر باید از ظروف پلاستیکی استفاده شود .

اکبرزاده اضافه کرد: شیر مادر را می‌توان در دمای اتاق تا چهار ساعت، در یخچال تا 48 ساعت و در صورت انجماد آن در جایخی یخچال تا دو هفته و همچنین در فریزر های خانگی تا سه ماه نگهداری کرد .

این استادیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی علوم پزشکی شیراز گفت: مهم ترین عاملی که می تواند منجر به تحریک افزایش تولید شیر در ماردران شود، مکیدن نوزاد از سینه مادر است .

اکبرزاده ضمن بیان اینکه مصرف برخی مواد غذایی می تواند به افزایش مقدار شیر در ماردران کمک کند، یادآور شد: همچنین استفاده بعضی از مواد غذایی باعث تغییر مزه شیر مادر و بروز واکنش های مانند آلرژیک، بیقراری و بی خوابی در نوزاد می شود .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: