• شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 972-2880-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

افخمی:

موافق سانسور فضای مجازی نیستم/
سینمای ایران سال‌ها قبل مخاطبش را از دست داد

کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینمای ایران با تاکید براینکه اعتقادی به فضای مجازی ندارد و حتی 5 دقیقه وقت هم برای آن صرف نمی‌کند، تصریح کرد که موافق فیلتر و سانسور نیز نیست بلکه معتقد است این فضا خود قاتل خودش است.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، بهروز افخمی جمعه 14 اردیبهشت در یک کنفرانس خبری در شیراز و در پاسخ به ایسنا، فضای مجازی را مملو از ابتذال دانست و گفت: قبلا هم گفته‌ام که مطالب منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عمدتا دروغ است مگر خلاف آن ثابت شود!

او تصریح کرد: البته با سانسور و تعطیل هم موافق نیستم؛ اگرچه چنین امری ممکن هم نیست، این اقدام مانند مقابله با ماهواره و ویدئو و ... در دهه‌های گذشته است؛ باید با آگاهی رسانی به مردم این فضا مراقبت شود؛ باید مردم بدانند که مثلا اگر در زمینه‌ی پول مجازی متضرر شوند، نمی‌توانند معترض شوند.

افخمی گفت: فکر می‌کنم گروه‌های اجتماعی فضای مجازی خودشان در حال بی‌اعتبار کردن خودشان هستند، اگر با سانسور وارد شویم، حتی به شرط موفقیت در این زمینه، باعث اعتبار بخشی به این گروه‌ها خواهیم شد. یک اعتبار قلابی؛ موج‌های ایجاد شده در فضای مجازی چون بدون پایه است، موج وارونه‌ای ایجاد کرده و باعث وادادگی آن خواهد شد.

او اضافه کرد: آخرین موج، جریان و موجی بود که در رابطه با زلزله ایجاد شد؛ تعداد زیادی که به خودشان جرات این را دادند که وانمود کنند هلال احمر دزد است و ما کمتر از هلال‌احمر ریخت و پاش می‌کنیم، آدم‌های خودنمایی که از فرصت زلزله استفاده کردند تا خود را مردم‌دوست و علاقه‌مند به مردم نشان دهند، در نهایت کار به‌جایی رسید که مردم فهمیدند اینها چه کسانی‌اند و چطور باعث مزاحمت شدند؛ کمک‌های مردمی را کنار جاده ریختند و رفتند، برای نیروهای امنیتی و انتظامی هم مزاحمت ایجاد کردند.

افخمی با بیان این شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، خود قاتل خودش است، در واکنش به این موضوع که امروز فضای اطلاع‌رسانی نیز بخش‌هایی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به خود اختصاص داده و سیر تحول در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، حرکت به سمت مولتی مدیاها و فضای مجازی را امری گریز ناپذیر کرده است، گفت: تعداد زیادی آ دم شعبده باز و دروغگو که حاضر هستند برای جلب توجه هر کاری انجام دهند ، چه در گذشته و چه در حال حاضر وجود داشته و دارند، برخی در فضای مجازی با زرد عمل کردن، بدون توجه به مسئولیت خود سخنانی می گویند که باعث می شود مردم دچار مشکل شوند.

این کارگردان سینمای ایران تاکید کرد که در گذشته هم مجله‌های زرد این وضعیت را داشتند و همواره با بی‌اعتمادی مردم مواجه می‌شدند و امروز هم همین‌گونه است و نمی‌توان به چنین فضاهایی اعتماد کرد.

این منتقد سینما که شبکه‌های اجتماعی را اساسا ترویج‌دهنده‌ی ابتذال می‌داند که عده‌ای با استفاده از آنها برای سرگرم کردن خود و مردم هر حرف و حرکتی را با استفاده از آن انجام داده و برایشان هم اهمیتی ندارد و مسئولیتی را هم عهده‌دار نمی‌شوند.

او در پاسخ به سئوال دیگر ایسنا گفت: من مدت‌هاست که سیاست را کنار گذاشته‌ام اما وقتی مسائل و رویدادها و جشنواره‌ها سیاسی می‌شود، برداشت از حرف‌های من هم سیاسی خواهد بود.

افخمی که در پاسخ به ایسنا سخن می‌گفت با اعتقاد به اینکه سینمای ایران مدت‌هاست مخاطبانش را از دست داده است، گفت: در چند سال گذشته تعداد تما ش اچیان  زیر 10 میلیون نفر بودند ب این معنا که هر ایرانی ۱۰ سال یکبار به سینما می رفت؛ این یعنی تماشاچیان سینما تماشاچیان مرده به حساب می آمدند و تعداد تماشاچی ها به کمتر پنج درصد جمعیت تقلیل پیدا کرده بود ؛ 5 درصدی که جزو پرمدعاترین و بی‌ارزش‌ترین و کم‌هوش‌ترین تماشاچیان هم بودند.

او گفت: در ۳ یا ۴ سال اخیر که وضع تماشا چی یان سینما بهتر شده به حدود ۲۵  میلیون نفر رسیده ایم، این یعنس هر ایران ی سه سال یکبار به سینما می‌رود.

افخمی که اعتقاد دارد هنوز تماشاچیان واقعی به سینماهای ایران بازنگشته‌ است، گفت: تماشاچیان واقعی را با برنامه و حساب شده از سینماها بیرون کرده‌اند؛ براساس اینکه پول دولت جایگزین بلیطی بشود که تماشاچی واقعی می‌تواند پرداخت کند؛ یک حمایت واقعی از سینما از طریق مردم رخ دهد؛ این موضوع را فیلم سازان ما و کسانی که اداره مملکت را به عهده گرفته بودند نمی خواستند و هدفشان این بود که بر اساس پروتکل های جشنواره های اروپایی و با یک ژست روشنفکرانه بدون اینکه از مردم انتظار داشته باشند فیلم های آنها را تماشا کنند ، درآمدزایی داشته باشند، در نتیجه در یک برنامه مشترک با دولت براساس خرج کردن آنچه که ردیف بودجه مخصوص حمایت از سینما به حساب می آید آ نها وارد یک جور تبانی شد ن د .

افخمی ادامه داد: این وضعیت تا زمانی ادامه دارد که  سینمای ایران سینمای ضعیف و خنثی و به زنجیر کشیده شده خواهد بود که نه تنها از فیلم های خارجی که نمایش داده شوند شکست می خورد بلکه خود به خود بدون رقیب هم شکست خورده و تماشاچی خود را از دست داده است .

وی گفت: مردم سینما را ترک کرده بودند به دلیل آنکه  سینما از حداقل ابتدایی آن چیزی که بتوان سینما و فیلم خواند خالی شده بود و ژست رو ش نفکرانه و اینکه فیلم ها باید با محتوا باشد باعث شده بود که فیلم هایی ساخته شود که بی محتوا، بی ارزش و بدون آموزش بود.

افخمی ادامه داد: این فیلم ها براسای پروتکل های اروپایی ساخته می شد به طوری که فیلم ساز را به جلسه ای دعوت می کردند و به آن می گفتند که چه نوع فیلمی باید ساخته شود تا در جشنواره به جشنواره ‌ای مثل کن راه یابد .

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز این سینما وجود دارد و دست و پا می زند که باقی بماند سینمایی که تحت حمایت پول نفت است و به شکل های مختلف حمایت می شود؛ اما تا حدودی به شکل مختصر و با فشار و کمک جوانان و برخی بزرگ ها ایجاد شده است این موضوع کم رنگ تر شده است.

افخمی گفت: در نوروز امسال فیلم لاتاری بیشتر از فیلم های کمدی  بیننده داشته  در صورتی که این فیلم  با مخالفت تمام بدنه سینمای ایران ساخته شد ، نه تنها وزارت ارشاد و شورای پروانه ساخت نمی خواست به لاتاری پروانه ساخت بدهد و با اکراه و تهدید پروانه آن صادر شد بلکه نماینده های حرفه ایی سینمای ایران که هیئت داوران تشکیل می دادند ، نشان دادند که این فیلم را به کلی فیلم به حساب نمی ‌آورند.  

وی افزود: در چنین شرایطی لاتاری که با  جنگ و دعوا راه خود را باز می کند تماشاچی واقعی را به سینما باز می گرداند، بنابراین تعریف سینما دل بخواهی نیست که شما بخواهید سینمایی که به نظر خودتان با محتواست حتما راه ساخت آن را به ضرب و زور حمایت های دولت و پول مفت نفت باز کنید و آن سینمایی که به نظر شما بی محتواست راه ساخت آن بسته یا سانسور شود .

این کارگردان سینمای ایران افزود: شکل واقعی سینما را مردمی تعیین می کنند که با خرید بلیط  بدون آنکه سواد آ نچنانی داشته باشند یا به تریبون‌ها و مطبوعات دسترسی داشته یا در انواع مافیا عضویت داشته باشند، حمایت کنند؛ حمایت ساکت و آرامی از یک نوع فیلمسازی یا یک فیلمساز.

افخمی گفت: چیزی که تا به امروز به طور منظم در سینمای ایران سانسور شده ساخت فیلم واقعی و برای مردم است و تا موقعی که این اتفاق ادامه داشته باشد سینمای ایران جای واقعی خود را در دنیا پیدا نمی کند چرا که در عالم دبجیتال دوره این بازی ها گذشته است.

این فیلم‌ساز با اشاره به اینکه جشنواره ها وقتی سیاسی می شوند، افرادی که برای مسئله هنری ارزش قائل هستند و کار می کنند، آن را مورد اعتراض می دهند، گفت: جشنواره ها به طور کلی امکانات خوبی برای افرادی که خارج از مرکز کار می کنند، ایجاد می کنند و این مسئله به خصوص در جشنواره های ملی که در سایر استان ها برگزار می شود، قابل دید است.

وی تاکید دارد که جشنواره ها و به خصوص جشنواره های استانی  به طور کلی امکانات خوبی را برای کسانی که خارج از مرکز فعالیت دارند فراهم می کند و به شرط آن که سراسری باشد و استان های مختلف را به یکدیگر ربط داده و در یک کار آنها جمع آوری و ارزیابی شود .

وی اعتقاد دارد که در فضای کنونی و با گسترش تحولات دیجیتال جشنواره‌هایی نظیر طلوع می‌تواند جایگزین خوبی برای مدارس سینمایی باشد، تاکید کرد که جشنواره‌‌هایی نظیر طلوع که تلفیقی از کارگاه، کلاس آموزشی و کمپ‌های ساخت فیلم است و داوری و تشویق و اکران و تجلیل را هم در پی دارد، می‌تواند جای مدرسه سینما را پر کند.

افخمی با اشاره به اینکه جشنواره ها درگیری سیستم کلاسیک را نخواهد داشت، عنوان کرد: مدارس سینمایی اکنون ناکارآمد شده اند و این جشنواره ها پشتیبان سینمای حرفه ای خواهد بود ، خصوصا این شکلی که این جشنواره طراحی شده شکلی مدرن است و بدرد آینده می خورد .

وی با اشاره با تصریح اینکه هزینه باید برای جشنواره‌هایی اختصاص یابد که نقشی آموزشی و سازنده را دارد، ادامه داد: جشنواره طلوع به شکل مدرن و خوبی طراحی شده است.

افخمی در پاسخ به این سئوال که آیا دور از مرکز بودن، برای سینماگران و علاقه‌مندان به این هنر محدودیت ایجاد می‌کند، ضمن تاکید براینکه تهران را نمی‌توان مرکز سینمایی محسوب کرد، گفت: اگر بنا باشد هالیود را مرکز سینمای جهان در نظر بگیریم، طی ده سال گذشته این موقعیت را از دست داد و تا پایان سال میلادی فروش سینمای چین با هالیود برابری خواهد کرد و حتی جلوتر هم خواهد رفت؛ بر خلاف تصورات خیلی‌ها، فیلم‌های پرفروش سینمای چین، چینی است.

این منتقد سینما تاکید دارد که امروز نمی‌توان یک نقطه را به‌عنوان مرکز سینمای جهان مشخص کرد، گفت: قطعا این مرکز تهران نیست ولی این هم که آمریکا مرکز سینما باشد، در حال اضمحلال است و خیلی از سینماها در دنیا می‌تواند به مدعی تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه سینمای هند نیز سال‌هاست که جایگاه خود را حفظ کرده است؛ ورود به عصردیجیتال را عاملی برای ارزان‌شدن ساخت فیلم دانست و گفت: دور بودن از مرکز را در فضای کنونی نمی‌توان به معنای دور از تهران بودن دانست بلکه می‌توان با استفاده از اینترنت به فضای مناسب برای آموزش و تولید و عرضه دست یافت.

افخمی با تصریح اینکه امروز هزینه‌ی فیلمسازی ارزان شده است، گفت: امروز با یک گوشی موبایل و کامپیوتر دستی می‌توان فیلم بلند ساخت؛ زمانی که من 15 ساله بودم، دسترسی به امکانات ساخت فیلم برای همه فراهم نبود و ما با حمایت و کمک کانون پرورش کودک و نوجوان که نهادی دولتی محسوب می‌شد، به دوربین 8 میلی‌متری و سیستم‌های ادیت فیلم دسترسی داشتم اما امروز یک نوجوان در خانواده‌ای متوسط هم امکان دسترسی به لوازم فیلم‌سازی را دارد.

این فیلمساز سینمای ایران تاکید دارد که امروزه مرزها در سینما و فیلم سازی برداشته شده است اما همچنان کسانی سعی می کنند به روی خود نیاورند و وانمود می‌کنند که مرکز فیلم‌سازی هالیود است و تنها با هزینه‌های گزاف امکان ساخت فیلم‌های بلند سینمایی و تاثیرگذار وجود دارد.

او معتقد است که همین عده هستند که سعی می‌کنند تصویری نشان دهند که فیلم‌سازی با بودجه‌های چند صد میلیارد دلاری امکان پذیر خواهد بود حال آنکه امروز فیلم‌هایی با کیفیت بالا را می‌توان در ایران با هزینه‌ی 200 میلیون تومان تولید کرد اما عده‌ای با جوسازی و تقلید از برخی کشورها وانمود می‌کنند که این امکان پذیر نیست.

این منتقد سینما اعتقاد دارد با داشتن اطلاعات فنی و کاستن از برخی هزینه‌های بی‌دلیل می‌توان فیلم‌های با کیفیت و تاثیرگذار و کم هزینه ساخت.

افخمی گفت: اگر از برخی سلبریتی‌هایی که آنقدر چاق شده‌اند که نمی‌توانند بدوند و حتی رانندگی هم بلد نیستند چه رسد به موتورسواری، در ساخت فیلم استفاده نشود، به حتم می‌توان فیلم‌هایی با هزینه‌های کم در ایران تولید کرد؛ اما برخی افراد که در کاخی زندگی می‌کنند که ارزش فروریختن هم ندارد، مافیا درست و فضاسازی می‌کنند و اینطور وانمود می‌کنند که سیاسی هستند و سانسور می‌شوند و می‌خواهند با جشنواره‌های خارجی تفاوت‌هایشان را اثبات کنند.

افخمی با اشاره به اینکه باید کار را از راه درست آموخت و اجرایی کرد، گفت: ب ازار پخش فیلم دست یک سری افراد هست که مافیا درست کرده‌اند ؛ علاقه مندان و کسانی که توانایی فیلم سازی دارند می توانند از طریق بازارهای دیجیتال عمل کنند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: