• سه شنبه ۸ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 973-1076-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

روزه‌داری و ورزش

عضو هیئت علمی پرستاری سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی شیراز، تاکید دارد که افراد روزه‌دار نیز می‌توانند در ایام ماه مبارک رمضان فعالیت بدنی و ورزش را دنبال کنند.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، فاطه ویزشفر، سه‌شنبه 8 خرداد در کارگاه آموزشی دانشکده‌ی پرستاری شیراز، گفت: بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان یک ساعت پس از افطار است.

او با بیان اینکه فعالیت فیزیکی و ورزش عامل کاهش قند خون است، به نتایج مطالعات علمی در این موضوع اشاره و اضافه کرد: قند خون در افراد روزه‌دار پایین است و اگر فعالیت فیزیکی و ورزش انجام شود، شاهد افت بیشتر این شاخص و ایجاد ضعف در فرد خواهیم بود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ورزش در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند نقش و تاثیر خود را بهتر و بیشتر ایفا کند، هر چند افراد در ماه مبارک رمضان با محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های فیزیکی مواجه هستند، اما هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود که در هنگام روزه‌داری ورزش نکنند .

او با بیان اینکه روزه‌داری باعث حفظ طراوت ذهنی، شادابی و سلامت جسمی می‌شود، اضافه کرد: ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، فرد روزه‌دار را در مقابل خستگی‌ها و دشواری‌های روزه، به ویژه در هوای گرم مقاوم‌تر می‌کند .

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ارتباط تحرک فیزیکی در روزه‌داری و پیشگیری از ضعف عمومی و کسالت بدن، ادامه داد: ورزش باعث سوختن چربی‌های بدن شده و ذخایر چربی بدن را کاهش می‌دهد، به طوری که تعادلی میان سوختن کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها ایجاد می شود، پس در زمان روزه‌داری، به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می‌شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می‌سوزاند .

ویزشفر با توضیح این مطلب که فرد روزه‌دار قند خون پایینی دارد، ادامه داد: اگر فرد قبل از افطار فعالیت کند، با افت قند بیشتری مواجه می شود .

توصیه به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شیرین پس از افطار

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توصیه به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شیرین پس از افطار، گفت: همچنین نوشیدن دو لیوان آب قبل از ورزش لازم است و فرد با مصرف آب هنگام ورزش نیز، می تواند تعادل آب بدن خود را حفظ کند .

او گفت: صرف نوشیدنی، میوه‌ و سبزی از زمان افطار تا سحر برای حفظ آب بدن، دیگر توصیه این عضو هیات علمی دانشگاه بود و تاکید کرد: لازم است افراد در ماه مبارک رمضان، سطح ورزش را از نظر شدت و مدت کاهش دهند، به طوری که اگر فردی با شدت زیادی ورزش انجام می داده و آمادگی خوبی دارد، در این ایام سطح ورزش را به صورت متوسط انجام دهد تا از خستگی بیش از اندازه بدن جلوگیری شود .

او با اشاره به این موضوع که افراد در زمان عادی می‌توانند دست کم 340 تا 370 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان به علت محدودیت‌هایی که در زمان، شدت فعالیت، سطح آمادگی بدن و ضعف ناشی از گرسنگی ایجاد می‌شود، افراد باید کمترین ها را رعایت کنند .

بهترین ورزش ها در این ماه مبارک کدامند؟

ویزشفر ادامه داد: ورزش افراد به شدت فعالیت و سطح آمادگی بدنی آنها بستگی دارد؛ انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا، بهترین نوع ورزش در این ماه مبارک هستند، همچنین روزه‌داران می‌توانند دو مرتبه در هفته ورزش‌های قدرتی را انجام دهند تا قدرت عضله های بدن آنها حفظ شود؛ همچنین در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود فعالیت‌های هوازی را به یک نوبت پس از افطار کاهش داده و تمرین های قدرتی را نیز دو مرتبه در هفته انجام دهند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره استفاده از مکمل‌های غذایی در ماه رمضان نیز گفت: اگر سطح فعالیت بدنی فرد در این ماه کمتر شده است، به مراتب از مکمل‌ها هم باید کمتر استفاده شود، البته بسته به شدت تمرین و میزان فعالیت، مصرف مکمل‌ها نیز باید تغییر کند .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: