• سه شنبه ۶ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 976-376-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

آغاز به‌کار نوزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک در شیراز

نوزدهمین کنفرانس ملی آموزش فیزیک و نهمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه از عصر دوشنبه ۵ شهریور در شیراز آغاز به‌کار کرد و به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس دبیر کیته اجرایی نوزدهمین کنفرانس کشوری آموزش فیزیک و نهمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه در حاشیه‌ی افتتاحیه‌ی این رویداد علمی، هدف از برگزاری این کنفرانس را ارتقا سطح علمی و مهارتی  معلمان و فرهنگ سازی در جامعه عنوان کرد .

زهرا علی اکبری گفت: محورهای برگزاری این همایش فیزیک و محیط زیست، صرفه جویی انرژی، گرمایش زمین، کمبود آب و تنظیم اقلیم است .

علی اکبری خاطر نشان کرد: در این همایش حدود ۲۵۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که از این تعداد ۲۷ مقاله به صورت سخنرانی  و ۶۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود .

وی با اشاره به اینکه این همایش به مدت ۴ روز با حضور ۵۰۰ معلم فیزیک از سراسر کشور در شیراز برگزار می‌شود، افزود: در حاشیه این همایش ۱۹ کارگاه علمی ۲۰ غرفه آموزشی و علمی برگزار می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: به دلیل شیوه‌ی طراحی محتوای آموزشی و در نظر گرفتن جنبه‌های نظری بیش از نکات عملی، آزمایشگاه در مدارس اولویت نیست!

عبدالرسول عمادی بالا بودن سهم آموزش‌های نظری را عاملی مهم در نپرداختن به دروس عملی و آزمایشگاهی دانست و گفت: این تفکر در خانواده‌ها و مدارس نهادینه شده که دانش آموزان در دوره متوسطه آماده کنکور می‌شوند و باید دروس را به صورت نظری و تستی یاد بگیرند؛ این جریان مدافع تدریس دروس عملی نیست.

او یکی دیگر از علل بی‌توجهی به آموزش‌های عملی و آزمایشگاهی در مدارس را بی‌توجهی به آموزش‌های عملی معلمان دانست و گفت: جایگاه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی در مرحله آخر است چراکه ابتدا باید فرهنگ و لزوم آموزش آن در مدارس و بین معلمان و دانش آموزان نهادینه شود .

عمادی مهمترین راهکار  حل این مشکل را از بین بردن تب کنکور برای دانش آموزان عنوان و اضافه کرد: باید معلمان برای کارهای آزمایشگاهی آموزش ببیند؛ باید در برنامه درسی آزمایشگاه و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم .

رئیس انجمن فیزیک استان فارس نیز با اشاره به اینکه  برگزاری چنین کنفرانس‌های علمی گامی برای توسعه علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود گفت: در هر کنفرانس علمی مجموعه‌ای که از نظر گرایش‌های علمی باهم هماهنگ هستند در یک بازه زمانی مشخص گرد هم می آیند تا حاصل پژوهش های هرساله یا چند ساله خود را به اشتراک بگذارند .

حمید مصطفی نژادیان بیان کرد: آنچه باعث رشد علمی یک اجتماع علمی می‌شود تبادل نظرات و اندیشه‌ها است.

وی تصریح کرد: گرایش روز افزان دانش آموزان برای انتخاب رشته‌های پزشکی و مهندسی، خالی ماندن صندلی‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها را به‌دنبال داشته حال آنکه وابستگی بیش از حد کشور به واردات مواد اولیه، قطعات و حتی کارخانه نتیجه بی توجهی به علوم پایه است .

مصطفی‌نژادیان تاکید کزد: مدرسان فیزیک و دروس علوم پایه از مقصران این مشکل محسوب می‌شوند؛ زیرا نتوانسته‌اند دانش‌آموزان را به دروس علوم پایه علاقه‌مند کنند.

رئیس انجمن فیزیک استان فارس گفت: فیزیک بر پایه آزمایش و تجربه استوار است و بی‌توجهی به این موضوع نشان دهنده این است که معلمان خود این امر را باور ندارند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: