• شنبه ۱۷ آذر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 979-3680-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

اکران نخستین مستند حافظ و گوته در سینما حقیقت

در عصری که مطالعه از رواج افتاده و حتی نشریات باسابقه، تن به فضای مجازی و صفحات اینترنتی سپرده‌اند، هنوز فیلم و سینما از رونق نیفتاده است؛ خصوصا اگر اثر تولیدی محتوای هوش ربا و ساختار محکمی داشته باشد.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، در دورانی که بسیاری از صاحب‌نظران آن را زمانه دشواری برای رسانه‌های مکتوب می‌دانند و کتاب و روزنامه و مجله، رونق گذشته را ندارد و عملا تلاشی هم برای رفع کسالت حاکم بر این فضا انجام نمی‌شود؛ سینما دوران رونقی دوباره را تجربه می‌کند و سینماگران با درکی درست از شرایط روز، تلاش برای حفظ جذابیت هنر هفتم را سرلوحه‌ی کار قرار داده‌اند.

در این دوران فرشاد فرشته‌حکمت، از مستندسازان با سابقه کشور، پنج سال وقت صرف کرد تا شیفتگی و الهام پذیری «یوهان ولفگانگ گوته» شاعر و درام‌نویس آلمانی به «حافظ شیرازی» را برای جهانیان به ویژه پارسی زبانان به نمایش بگذارد. او مرزها را کنار زده و دو شخصیت موثر تاریخی را در قاب های زیبای فیلم مستند داستانی «حافظ و گوته» کنار یکدیگر نشانده است.

در این فیلم چشم های کنجکاو و اندیشه های پویا می بینند و درک می کنند که چگونه گوته در حدود 700  سال بعد از حافظ، دیدگانش را بر جنگ های اروپا و لشکرکشی های ناپلئون بناپارت می بندد و در خلوت این شاعر پرآوازه شیرازی شریک می شود. فیلم «حافظ و گوته» .... آذرماه در جشنواره بین المللی سینما حقیقت روی پرده می رود و از یک راز بزرگ تاریخی پرده برمی دارد .

نخستین فیلم درباره حافظ

کارگردان این فیلم مستند سینمایی که چند سال پیش یک مجموعه فیلم مستند و یک فیلم داستانی بلند را با عنوان «باران در آفتاب» درباره مولانا ساخته، در گفت و گو با ابینا در خصوص مراحل تولید فیلم «حافظ و گوته» گفت: درباره مولانا چندین فیلم سینمایی داستانی و  مستند ساخته شده است، اما در مورد حافظ هیچ فیلمی وجود ندارد و به همین دلیل حساسیت فراوانی نسبت به تولید این فیلم داشتم .

فرشاد فرشته حکمت به تاثیر پذیری گوته از حافظ شیرازی اشاره و اضافه کرد: در سال های تحصیل و تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با آثار دراماتیک گوته مانند «فاست» آشنا بودم، اما در پژوهش‌های خود با ابعاد دیگر این شخصیت برجسته آشنا  شدم که به گستردگی دریا بود .

وی با اشاره به این که برای بررسی و شناخت بیشتر ابعاد شخصیتی گوته، سال ها تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای انجام داده است، افزود: هنوز هم نمی‌توانم ادعا کنم که تمام زوایای این شخصیت فرهیخته را شناخته ام؛ چرا که در زمینه‌های گوناگونی مانند سیاست، پزشکی، وکالت، شیمی، هواشناسی، گیاه‌شناسی، رنگ، نقاشی، موزیک، شعر، داستان و فلسفه به صورت دامنه دار فعالیت کرده است و مثلا در عرصه پزشکی اکتشافاتی نیز دارد .

آشنایی گوته با حافظ

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه گوته در سن 65 سالگی با حافظ آشنا می‌شود، می گوید: در عصری که دوران روشنگری و شکل گیری جنبش طوفان و طغیان در غرب بوده، گوته از سردمداران این نهضت به‌شمار می‌رود.

فرشته حکمت که اعتقاد دارد مهم ترین تلاش گوته، تاکید بر ادبیات جهانی و فراتر رفتن از ادبیات بومی و ملی بوده است، ادامه داد: او که تجربه‌های زیادی را از سر گذرانده و آثار بسیار درخشانی خلق کرده است، ناگهان به وسیله «یوزف فون هامر پورگشتال» با ترجمه‌ای از دیوان غزلیات حافظ آشنا می‌شود .

وی به تعبیر گوته از شعر حافظ می پردازد و اضافه می کند: حافظ مانند خورشیدی بر زندگی او تابید و بر گوته‌ رمانتیک که از جنگ‌های طولانی اروپا خسته و سرخورده و در سن 65 سالگی درگیر عشقی تازه و دست نیافتنی بود، تاثیر ژرفی گذاشت .

فرشته حکمت افزود: گوته زمانی با حافظ آشنا شد که اروپا تحت تاثیر جنگ‌های شدید خصوصا لشکرکشی‌های ناپلئون بناپارت بود. حافظ نیز در دوران خود با حاکمان خشن و کشتار، خونریزی و جنگ روبرو بود اما به گونه‌ای رندانه با این مسائل مقابله می کرد .

وی که باور دارد حافظ و گوته فراتر از مرزهای زمانی و مکانی زیسته و ماندگار شده‌اند، گفت: بین حافظ و گوته فاصله زمانی زیادی در حدود 688 سال وجود دارد، اما مرزهای مشترک میان اندیشه‌های این دو اندیشمند در این مستند داستانی روایت می‌شود .

مراحل تولید

کارگردان «حافظ و گوته» که به گفته خود در این فیلم قصد قیاس این دو شخصیت بزرگ را نداشته است، افزود: آن چه مورد توجه بوده، کشف وجوهی از شخصیت دو انسان بزرگ است که به تمام انسان‌های جهان تعلق دارند .

  فرشته حکمت انتخاب دکتر ناصر آقائی را برای ایفای نقش گوته قابل قبول دانست و ادامه داد: برای بازیگر نقش حافظ و با توجه به‌ برداشت‌های شخصی‌ چهره‌ این شخصیت، یک بازیگر غیرحرفه‌ای را از شیراز انتخاب کرده ام .

وی با بیان این که هیچ تصویر تایید شده‌ای از حافظ در دست نیست، افزود: برخی از هنرمندان تجسمی مانند استاد فرشچیان چهره حافظ را آن گونه که در تخیل خود دیده‌اند تصویر کرده‌اند، من نیز در این فیلم، حافظ خود را تخیل کرده‌ام .

این مستندساز پیش بینی کرد روایت های این فیلم بعد از اکران با انتقاد و اختلاف نظرهای برخی از پژوهشگران مواجه شود و گفت: حافظ یک منشور رنگارنگ و بی رنگ است و هر شخصی از هر زاویه ای که نگاه می‌کند، دیدگاه متفاوتی در باره او دارد .

فرشته حکمت از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر موید شیرازی، دکتر محمود حدادی، دکتر کاووس حسن‌لی، دکتر منصور رستگار فسایی، عبدالعلی دستغیب، دکتر کمالی سروستانی و  دکتر مجید اسکندری به‌ عنوان کارشناسان علمی این اثر نام برد و از حمایت های شهرداری شیراز قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، در فیلم مستند «حافظ و گوته»، حامد فرشته حکمت به‌عنوان مدیر تصویربرداری، دکتر ناصر آقایی، غزل زنگویی، آرش رحیمی، پانته آ پارسا، فاطمه رزمجو و لادن کامیاب به‌عنوان بازیگر، آفتاب درویشی به‌عنوان آهنگساز و  مسعود سفلایی به‌عنوان تدوینگر همکاری دارند .

همچنین علی‌اصغر تجویدی(مینیاتوریست)، یوخن باخ (نقاش و مجسمه ساز) و علی‌رضا کریمپور( خطاط) در مسیر تولید این اثر هنری همکاری داشته و هماهنگی تولید و روابط بین‌الملل را فاطمه فرشته‌حکمت عهده‌دار است .

ناهید فرشته حکمت مجری طرح و برنامه‌ریز، امید زنگویی در ایران و امید صادقی در آلمان مدیریت تولید، محمد موسوی در ایران و بهرام بهرامی در آلمان مدیریت تدارکات و نعیمه فرشته‌حکمت طراحی لباس را عهده‌دار بوده‌اند .

در این فیلم مستند، صدا برداری این مستند را ناصر شاه حسینی عهده‌دار است و شایان بهنامی و آنوش عزیزی، دستیاران کارگردان  و ناصر شاه‌حسینی و سپهر مژدهی دستیاران تصویربردار هستند .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: