• شنبه ۲۲ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9710-6874-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

/برگزاری چهارمین همایش ملی توسعه اقتصادی در شیراز/
مختاری: هدف توسعه اقتصادی ارتقاء رفاه اجتماعی است

چهارمین همایش ملی توسعه اقتصادی با موضوع فقر، توسعه و رفاه اجتماعی با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف و فعالان اقتصادی استان فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، به نقل از روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، چهارمین همایش ملی توسعه اقتصادی، با موضوع فقر، توسعه و رفاه اجتماعی به میزبانی اتاق بازرگانی شیراز، برگزار شد.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در این همایش با اشاره به ارتباط مستقیم مدیریت و رفاه اجتماعی گفت: اگر بخواهیم به رفاه اجتماعی برسیم همگی بایستی مسئولیت اجتماعی را در دستور کارمان قرار دهیم و وظایف فردی و اجتماعی را بهتر و بیشتر انجام دهیم و این باور را به مدیریت حرفه ای انتقال دهیم و عزم هماهنگی داشته باشیم  تا شاهد موفقیت بیشتری شویم .

سهراب مختاری گفت: باید روند کار به سمتی سوق داده شود که تمام امور و تصمیمات پیوست و معطوف به اشتغال باشد و با سیاست گذاری، توزیع مناسب ثروت و انحصار زدایی ، با فقر و نابرابری مقابله کرد .

وی با  اشاره به راهکار رسیدن به توسعه اجتماعی افزود: زیرساخت امنیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی  بایستی ایجاد شود تا حضور موثر و کارآمد مردم را در همه عرصه ها داشته باشیم که با این اتفاق مشارکت و مسئولیت اجتماعی ایجاد و در نهایت منجر به توسعه اجتماعی خواهد شد .

مختاری به مبحث دستاورد های رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: همانگونه که رویکرد چند جانبه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که به طور فعال و پیشگیرانه وظیفه پوشش معضلات اجتماعی را دنبال می کند ، حفظ دستاورد های رفاه اجتماعی ، مسئولیت پذیری اجتماعی و ارتقای توانمندی های جامعه نیز فردی و جمعی است .

وی خاطر نشان کرد: اهداف اصلی توسعه پایدار، ترویج رشد اقتصادی ماندگار و فراگیر ، اشتغال کامل ، بهره ور و شرافتمندانه برای همه است .

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس تصریح کرد: افزایش ثروت و رفاه مردم ، ریشه کنی فقر و ایجاد اشتغال، اهداف توسعه اقتصادی است که هر دو در راستای عدالت اجتماعی دنبال می شود .

برای کاهش نابرابری های اقتصادی باید اقدام جدی شود

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این همایش ضمن تاکید بر لزوم توزیع عادلانه منابع در کشور گفت: ایجاد نابرابری زیاد در کشور ما قابل تحمل نیست و باید برای کاهش این نابرابری ها فکری کرد و اقدام جدی انجام داد .

علی سرزعیم افزود: وجود برخی مشکلات اقتصادی باعث کاهش رفاه گردیده و تهدید گسترش فقر بسیار مشهود است و امروز فقر به عنوان پدیده ای جدی در کشور به ویژه استان های مرزی تبدیل شده و دولت برنامه هایی در جهت کنترل و کاهش آن را باید دنبال کند.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همواره بیکاری، فساد و تبعیض مهمترین مشکلاتی بوده اند که نارضایتی توده مردم را شکل می دهند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: جامعه ما ظرفیت و تحمل نابرابری زیاد را ندارد و باید در جهت گسترش عدالت در جامعه گام برداشت .

سرزعیم بیان کرد: هم اینک در کشور رشد اقتصادی پایین تر از تصور است و روند توسعه آنگونه که باید در حد مطلوب نبوده که علت آن را می توان در غیر مولد بودن سرمایه گذاری های انجام شده چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی جست و جو کرد .

تولید و صادرات پایدار، اشتغال پایدار ایجاد می کند .

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: اگر تولید و صادرات پایدار باشد نتیجه به ایجاد اشتغال پایدار می انجامد و الزام شرایط امروز این است که باید در این مسیر حرکت کنیم .

رازقی افزود: وقتی عنوان می شود که منطقه یا کشوری توسعه یافته است یعنی آن کشور در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رشد یافته باشد و شهروندان آن از بیمه، تحصیلات رایگان، رفاه اجتماعی، امنیت روانی، بهداشت و درمان مناسب برخوردار باشند .

وی با اشاره به آخرین آمار ارائه شده در خصوص وضعیت اقتصادی و جمعیت زیر خط فقر جامعه ادامه داد: قطعا با توجه به تحولات و اتفاقاتی که در ماه های نخست امسال در اقتصاد کشور روی داده بر تعداد جمعیت فقیر افزوده شده است .

رازقی گفت: بحث این است که چرا با وجود امکانات فراوان، معادن، نیروی انسانی تحصیل کرده و درآمدهای نفتی، شرایط در کشور اینگونه است و آیا استراتژی ها، سیاست گذاری ها و بودجه کشور به سمت کاهش و حذف فقر در کشور پیش می رود؟

رئیس اتاق بازرگانی فارس پیرامون فرصت سازی از تحریم ها نیز افزود: تحریم ها فرصت مناسبی بود تا بتوان اقتصاد کشور را از محوریت نفت خارج کرد و به کاری که بتواند برای کشور تولید ثروت کند پرداخت اما این اتفاق در همه زمینه ها نیفتاد و علت هم این است که دولتمردان ما فکر کردند که توزیع ثروت به جای اینکه دست بخش خصوصی باشد توسط خودشان انجام شود .

وی اضافه کرد: چرا حاضر نمی شویم به رغم تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب به تولید ثروت در کشور بپردازیم، چرا سیاست گذارای دولت و مجلس به این سمت نمی رود؟

رازقی گفت: به رغم همه مسائل و مشکلات نباید از وضعیت موجود ناامید شویم چرا که این کشور متعلق به همه ماست و باید همه برای پیشرفت و بهبود شرایط آن بکوشیم .

برنامه ریزی برای مدیریت تغییر در نظام اقتصادی

در ادامه بایزید مردوخی اقتصاددان دعوت شده به این همایش طی سخنانی گفت: شاخص های عملکرد در طول پنج برنامه توسعه پنج ساله نشان می دهد که با صرف هزینه ها و یک ربع قرن زمان، دستاوردها و عملکرد اقتصادی و اجتماعی برنامه های پنج ساله توسعه کشور در حد انتظار سند چشم انداز نبوده است .

مردوخی ادامه داد: همواره سیاست هایی به تصویب قانونگذار می رسد که دست کم این قوانین و برنامه ها برای بخش دولتی باید الزام آور باشد و پیش بینی های انجام شده در آنجا باید عملی شود .

وی ضمن تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای مدیریت تغییر گفت: یکی از مشکلات اساسی ما نظام تدبیر به معنای مجموعه قوانین حاکم در کشور و مجموعه آیین نامه ها، بخشنامه ها و تغییراتی است که طی این سال ها در ساختار دولت ها داشته ایم .

مردوخی افزود: شایستگی نظام تدبیر، تعیین کنندگی است که در آن منظور حاکمیت قانون و قانونمندی و کیفیت قوانین و مقرراتی که وضع می شود و همچنین شفافیت و مبارزه با فساد و حفظ حقوق آیندگان و محیط زیست است .

وی ضمن انتقاد از مراجع زیاد ابلاغ قوانین و مقررات اظهار داشت: در کشور ما 160 دستگاه و مرجع ایجاد قانون و مقررات وجود دارد که رقم بسیار بالایی است .

مردوخی با اشاره به بروکراسی نهادینه شده در برخی وزارتخانه ها اضافه کرد: گفته می شود که یک هزارو 700 مجوز در یک سامانه در وزارت دارایی ثبت شده که اگر کار و فعالیتی بنا است شکل گیرد باید بخشی از این مجوزها را اخذ کند که بسیار زمان بر خواهد بود و ممکن است فرد از ادامه کار منصرف شود .

این اقتصاددان ادامه داد: همچنین در کشور از صدر مشروطیت تاکنون 11 هزار عنوان قانون داریم در حالی که فرانسه با 200 سال قانونگذاری تنها 2 هزار و 800 قانون دارد .

وی ضمن تاکید بر لزوم تهیه یک برنامه بلند مدت آینده پژوهی افزود: ما الان نمی توانیم تصور این را داشته باشیم که پنج سال آینده اوضاع اقتصادی کشور چگونه خواهد بود و چگونه باید باشد، بنابراین لازم است که به برنامه ریزی برای مدیریت تغییر رای دهیم که در نهایت به نفع کشور باشد .

مردوخی گفت: باید سیاست گذاری ها و قوانین به گونه ای باشد که اگر زمانی صرف می شود و یک دولت چهار سال تلاش می کند در طول آن چهار سال دستاوردهای مطلوبی حاصل شود .

وی همچنین به مشکلات اقتصادی و هزینه ای برخی بنگاه های اقتصادی و دستگاه های اجرایی اشاره کرد و افزود: امروز در کشور 54 فرودگاه وجود دارد که ظاهرا فقط 2 فرودگاه اقتصادی است و بقیه برای مردم و دولت فقط هزینه بر است .

بدون عرضه دلار و سکه دولتی هم می توان تورم و فقر را کاهش داد

میثم هاشم خانی اقتصادادن و محقق حوزه فقرزدایی هم در این همایش گفت: تجربه دیگر کشورها نشان می دهد که بدون دلار و سکه دولتی هم می توان در بسیاری از شاخص ها از جمله تورم، فقر و بیکاری به میانگین جهانی نزدیک شد و آنها را کاهش داد .

وی در خصوص لزوم توجه به دهک های کم درآمد جامعه اظهار کرد: بر اساس آمار پیمایش بودجه خانوار سال 96 مرکز آمار ایران، در 52 درصد فقرترین دهک درآمدی جامعه که حدود هشت میلیون نفر را مشمول خود قرار داده هیچ فرد شاغلی در خانوار وجود ندارد و در 32 درصد خانوار این دهک نیز هیچ فردی باسوادی نیست و میانگین هزینه ماهانه هر یک از این خانوارها برای آموزش فرزندانشان سه هزار تومان است .

او ضمن انتقاد به اختصاص یارانه جهت ارز دولتی افزود: پرداخت یارانه هایی به ارز دولتی و ارز مسافرتی که از آنها می توان به عنوان یارانه سیاه و فقرساز یاد کرد نه تنها کمکی به کاهش تورم و فقر نمی کند بلکه آنها را تشدید هم کرد .

هاشم خانی اضافه کرد: یارانه ای که به دلار برای کنترل قیمت آن داده می شود یارانه سیاهی است که جز رفتن پول در جیب عده ای نتیجه دیگری ندارد و در بودجه و محل تامین آن هیچ شفافیتی وجود ندارد .

این اقتصادادن و محقق حوزه فقرزدایی اظهار داشت: به جز دلار دولتی، از دیگر مصادیق یارانه سیاه می توان به انرژی ارزان، وام بدون بهره، مواد اولیه ارزان، زمین رایگان، معافیت های مالیاتی قانونی و غیر قانونی و بیش استخدامی ادارات اشاره کرد .

وی اذعان داشت: در مقابل یارانه سیاه، یارانه سپید وجود دارد که می توان با اختصاص به جا و مناسب آنها، کاهش فقر را رقم زد .

هاشم خانی، در خصوص برنامه ملی فقرزدایی با بودجه صفر هم گفت: این برنامه به مجموعه سیاستگذاری هایی گفته می شود که بار بودجه ای آن برای دولت بسیار ناچیز است اما تاثیر آن در فقرزدایی بسیار زیاد است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: