• سه شنبه ۱۶ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9711-2576-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

هیاهو در سکوت

هم گرايى كتابداران با آموزگاران و والدين كودكان خاص ناشنوا، در استان فارس نقطه عطف خروج آنها از دنياى سكوت و انزوا است .

به گزارش ایسنا منطقه فارس، امروز و به دنبال تلاش گسترده کتابداران و همکاری آموزگاران، سبب شده است تا کودکان محروم از نعمت شنیدن، از دنیای ساکت خود خارج شده و آرام آرام توانایی سخن گفتن را کسب کنند.

محمدطاهاى شش ساله كه در مركز آموزشى کم شنوایان و ناشنوایان جابری شهرستان جهرم اداى كلمات و زبان اشاره را مى‌آموزد، از اعضای فعال بخش كودك کتابخانه میرزا نصیر جهرمی است و در تمامى برنامه‌هاى ويژه ناشنوايان كه به همت سميه بافقى در اين كتابخانه برگزار مى‌شود مشاركت دارد .

این کودک به لطف قصه گويى و بازى‌هاى كودكانه، در محيط دلنشين كتابخانه با پيشرفتى چشمگير از ارتباط تك كلمه‌اى به جمله گويى رسيده است؛ آنچه دیدگان کتابدار و آموزگار و والدین محمدطاها را نمناک کرد، ادای اولین جمله کامل توسط این کودک ناشنوا بود؛ زمانی که او از بافقی سپاسگزاری کرد!!

موفقيت كلامى محمدطاها كه همه یکشنبه ها مهمان کتابخانه میرزا نصیر جهرم است نشان داد حضور ناشنوايان در کتابخانه و بهره مندى از خدمات كتابخانه‌اى با راهنمايى و همراهى کتابداران راهى مناسب براى تقويت گنجينه لغات آنها و البته سرآغاز زنجیره ای از بسته‌های زبان آموزی در چارچوب آموزش خلاق است .

قصه گویی با زبان اشاره ورزی یا ورزیدن اشاره ها نخستین بخش از زبان آموزی کودکان و نوپایان ناشنوا و كم شنوا در جهان شناخته شده و كاربرد آن در اين زمينه گسترش روزافزون دارد .

فرآیند قصه گویی با لب خوانی و اشاره ورزی، پایه آموزش زبان به خردسالان شنوا و کم شنوا و ناشنواست و كتابخانه با كمك كتابداران، بستر مناسب اين مهم را فراهم می‌کند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: