• سه شنبه ۲۸ خرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 983-3580-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

/یادداشت/

پرداختن به توسعه گردشگری از شعار تا عمل

با وجود اشتراک نظر تمام مسئولان در اینکه گردشگری یا توریسم یکی از ظرفیت‌های مهم ایران، به خصوص استان فارس و شهر شیراز به شمار می‌رود، اما در عمل شاهد برداشته شدن گام‌های بلند برای دستیابی به رشدی مناسب در این حوزه نیستیم.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، بررسی 6 دهه گذشته نشان می‌دهد که صنعت توریسم، توسعه یافته و بدل به یکی از پردرآمدتر و سریع‌الرشدترین صنایع شده است؛ موضوعی که ایران با وجود تمام پتانسیل‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی، نتوانسته به آن دست پیدا کند و بخشی از این ناکامی به دلیل نبود یا کمرنگ بودن اقدامات دیپلماتیک در حوزه توریسم، ارزیابی می‌شود.

طی این سال‌ها، مقاصد سنتی در اروپا و آمریکای شمالی هم به چالش کشیده شده و مقاصد جدیدی مد نظر گردشگران قرار گرفته است؛ این موضوع برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در تمام ارکان مدیریتی کشورهایی را نشان می‌دهد که علی‌رغم نداشتن سبد کاملی از پتانسیل‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و ...، موفق به تعریف مقاصد جدید گردشگری و جذب گردشگر و کسب سهمی قابل توجه از درآمدهای سرشار این حوزه شده‌اند.

آمارها نشان دهنده رسیدن عدد گردشگران به حدود 1.5 میلیارد نفر در سال و نزدیک شدن به هدف تعریف شده برای رسیدن به عدد 1 میلیارد و 800 میلیون گردشگر در سال 2030 است.

ایران نیز خصوصا در سال‌های اخیر تلاشی برنامه‌ریزی شده را برای افزایش شمار گردشگران در دستور کار قرار داده که و علاوه بر تمام پتانسیل‌های جذاب، موضوع توریسم سلامت را هم به برنامه پیوند داد تا بتواند حجم درآمد حاصل از صنعت توریسم را افزایش داده و حرکت در مسیر رفع اتکاء به اقتصاد تک محصولی را سرعت بخشد؛  ر فارس هم اگرچه نه به تناسب شایستگی و جایگاهش، تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت گردشگری این دیار شاهد بوده است.

در مسیر دستیابی به این هدف، یکی از گام‌های مهم، ارتباط مناسب و مداوم یا دیپلماسی مطلوب منتهی به نتیجه برد-برد، با کشورهای مختلف است؛ ارتباطی که تسهیل کننده آن سطوح مدیریتی در کشور و هر استان بوده و باید برای آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

هفته گذشته شیراز بعد از مدت‌ها شاهد یک رویداد مهم در حوزه گردشگری بود؛ رویدادی که انعکاس مناسب در سطح رسانه‌های داخلی (نه محلی) نداشت و خصوصا خبرگزاری‌ها پرداخت کمرنگی به آن داشتند؛ شاید یکی از مهمترین دلایل این موضوع، بی اطلاعی رسانه و خبرنگاران از این رویداد بود!

با وجود تمام نقدهایی که به دلیل مشارکت ندادن رسانه در رویدادهای مهم حوزه گردشگری به برنامه ریزان و برگزار کنندگان نخستین نشست تورگردانان ایرانی و مجارستانی در شیراز، وارد است اما به دلیل اهمیت توسعه صنعت توریسم، انتظار این بود که همه بخش‌های تاثیرگذار با همدلی، این رویداد را پررنگ کرده و به شکلی مناسب انعکاس دهند.

شکل گیری نشست تورگردانان ایرانی و مجارستانی به سفر شهردار شیراز به مجارستان که با هدف شرکت در مراسم نصب تندیس حافظ در شهر پچ، انجام شد باز می گردد؛ سفری که طی آن از تورگردانان مجارستان برای حضور در شیراز دعوت شد.

سفر تورگردانان و البته سفیر مجارستان در ایران به شیراز، تنها با مدیریت شهرداری این کلانشهر برنامه ریزی و اجرا شد و تامین هزینه میهمانان برعهده بخش خصوصی قرار گرفت تا مشارکت بیشتری زمینه سازی شود.

برگزاری این رویداد در حالی بود که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به عنوان متولی اصلی چنین رویدادهایی، تنها یک نماینده در سطح معاونت، به عنوان میهمان در این برنامه داشت و بخشی از کار را هم (تامین هزینه بازدید از اماکن گردشگری تحت مدیریت میراث) را عهده دار شد.

این رویداد که انعکاسی در سطح رسانه‌های محلی داشت، حرکتی دیپلماتیک در مسیر توسعه گردشگری محسوب می شد، اقدامی که در شرایط کنونی می‌تواند بسترساز توسعه فعالیت‌های مرتبط با صنعت توریسم باشد.

طرح نقد و انعکاس نظرات مختلف پیرامون هر رویداد، اگر به دور از یکجانبه نگری‌ها و انتقامجویی و تخریب انجام شود، می‌تواند زمینه ساز اجرای برنامه‌های پربارتر شده و به ارتقاء جایگاه ایران و خصوصا استان فارس و شیراز در حوزه گردشگری منجر شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: