• دوشنبه ۴ شهریور ماه، ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 986-1180-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : ----

بزرگداشت استاد رحیم هودی در شیراز

طی مراسمی از رحیم هودی، بازیگر و مدرس تئاتر در شیراز تجلیل و نشان مفاخر فرهنگ و هنر به این هنرمند پیشکسوت اعطا شد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، عصر دوشنبه چهارم شهریور طی مراسمی ضمن تجلیل از سالها فعالیت هنری در عرصه هنر تئاتر و سینما و کرسی تدریس هنر نمایش استاد رحیم هودی، نشان مفاخر فرهنگ و هنر به این هنرمند اعطاء شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم گفت: امروز به یمن بزرگداشت مردی از دیار فرهنگ و هنر  گردهم آمدیم تا پاس بداریم هنر و منحصر به فرد بودن و بزرگ بودنش را.

صابر سهرابی با بیان اینکه معرفی استاد هودی در قالب کلام امکان پذیر نیست، گفت: او عمرش را صرف اعتلای فرهنگ و هنر این دیار، نه تنها فارس بلکه ایران کرد.

سهرابی با اشاره به اینکه هودی هنرمندی نام آشنا برای مردم فارس و ایران است، گفت: از ویژگیهای او تلاش وافر برای اعتلای هنر زادگاهش، شیراز بوده است.

او یکی از نکات بارز شخصیت هودی را توجه به آموزش هنر نمایش دانست و گفت: استاد هودی بدون حب نفس در راه آموزش افراد از هیج اقدامی فروگذار نکرد.

سهرابی با تاکید براینکه بسیاری از هنرمندان امروز عرصه تئاتر آموزش دیده کلاسهای استاد هودی بوده و هستند، گفت: استاد هودی همیشه پلی فرا روی جوانان فارس بود برای عبور از دره ناکامی ها و رسیدن به موفقیت بوده است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز در سخنانی تاریخ هنر نمایش و تئاتر در ایران و شیراز را واکاوی و بیان کرد و گفت: پژوهشگران هنر نمایش را به سه دوره باستان، پس از ظهور اسلام و معاصر تقسیم می کنند.

کورش کمالی سروستانی با اشاره به نمایش های تاریخی در ایران، گفت: از آل بویه تا زندیه تعزیه نماد هنرهای نمایشی بود که در دوره کریمخان زند به اوج رسید.

کمالی با یادآوری اینکه در دوره ناصرالدین شاه به دلیل باز شدن مسیر تردد ایرانیان به اروپا، آغاز آشنایی با تئاتر اورپایی محسوب میشود، تبدیل تکیه دولت به تماشاخانه با دستور ناصرالدین شاه اشاره و خاطرنشان کرد که این تماشاخانه همچنان با 3 هزار مترمربع زیربنا و ظرفیت 20 هزار نفری، بزرگترین تماشاخانه ایران است.

وی با بیان اینکه سال 1275 اولین صحنه یکسویه در ایران ساخته و به تدریج ساخت تماشاخانه های کوچک آغاز میشود، گفت: تئاتر در آن دوران کاملا مردانه بود و مردان نقش زنان را ایفا میکردند و زنان حتی اجازه تماشا هم نداشتند.

کمالی سروستانی شیراز را جزو اولین شهرهایی دانست که بعد از تهران به احداث تماشاخانه روی می آورد و با یادآوری نام لطفعلی خان معدل السلطنه، شهردار آن وقت شیراز، گفت: لطفعلیخان را میتوان بنیانگزار تئاتر مدرن شیراز دانست.

او با بیان اینکه لطفعلی خان در قامت شهردار نقشی را در یک نمایش ایفا کرد تا در زمانیکه اقبال چندانی به هنر نمایش نبود، برای این هنر قدر و منزلتی قائل شود، گفت: تاریخ تئاتر شیراز را می توان با تسامح به 5 نسل تقسیم کرد که استاد هودی در نسل سوم قرار میگیرد.

کمالی سروستانی در عین حال تاکید کرد که هنرمندان هر نسل تئاتر شیراز با سایر نسل های بعد از خود نیز همپوشانی داشته و دارند و گفت: استاد هودی تنها یادگار باقیمانده از نسل سوم تئاتر شیراز محسوب میشود، یادگاری که بیش از هفتاد سال به شکل آفاقی و انفسی در تئاتر نقش افریده و در بیش از صد نمایش به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور داشته است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ابراهیم گشتاسبی راد، معاون فرهنگی شهرداری، پیام حیدر اسکندرپور شهردار شیراز را قرائت کرد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: